Magyar
  English
fejkep
Balatonfüredi Hajógyár
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Balatonfüred
Aktív:1950-1962
A Balatoni Hajózási RT Hajóépítő Üzemét 1948-ban államosították, majd 1950-ben Balatonfüredi Hajógyár néven újjászervezték. A belső-telep és a hajógyár közötti nádas területeket feltöltötték, s itt épült fel 1956 őszére két nagy csarnok. A dolgozók létszáma ekkor közel 600 fő volt, a tervező gárda pedig 15 főből állt. Ezzel a gyár készen állt nagyobb feladatok elvégzésére is. 1952-ben épült meg a Balaton legnagyobb személyszállító hajója a 600 fő befogadóképességű BELOIANNISZ motoros. Itt kell megjegyezni, hogy a jóvátételi szállítások ebben az időben mind az óbudai, mind az angyalföldi hajógyárak kapacitását szinte teljesen lekötötték, így a magyar hajózás számára a folyami uszályok és vontatóhajók gyártását Balatonfüreden kezdték meg, s a folyami egységeket az időközben megépült Sió-csatorna zsilipein keresztül juttatták el a Dunára. A 250, 300, 400 tonnás folyami uszályok után, szekciógyártásban indulhatott meg a 75 m. hosszú, 10 m. széles 1000 tonnás, raktárfedeles áruszállító és az 1000 tonnás tankuszályok építése. Az előbbiből 50 darab, az utóbbiból 10 darab készült a MAHART számára. Miután bizonyossá vált, hogy ekkora úszóegységeket el lehet szállítani a Balatonról, a MAHART rendelt még 4 darab 1500 tonnás uszályt is 82 m hosszal és 10 m. szélességgel. Szintén nagy jelentőségű volt a 800 lóerős közép-dunai vontatók sorozatgyártása. Közülük elsőként a DOROG készült el 1958-ban, majd 1961-ben a PAKS. A továbbiakban évenként általában két-lét darabot gyártottak, igazodva az 1000 tonnás uszályok mennyiségéhez, szem előtt tartva azt az elvet, hogy egy-egy vontató hat 1000 tonnás uszályt tudjon vontatni. Az 1956. évi bajai jeges árvíz után az Országos Vízügyi Hivatal olyan jégtörőhajók tervezésével bízta meg a gyárat, amelyeket egész évben gazdaságosan ki lehet használni. Így született meg a döngölős jégtörő, melynek orrába és farába egy-egy segédmotor által hajtott excentrikusan elhelyezett lendkereket szereltek. A jégtörés közben billegő hajó hatásfoka jobb, mint az állandóan meghátrázó és újból nekifutó hajóé. Ezeket az egységeket aztán a jég elmúltával vontatásra is lehetett használni. E típuson kívül készültek még kikötői vontató-jégtörőhajók, kitűzőhajók, tanyahajók és kavicskotró elevátorok a FOKA részére. Az 50-es évek elején a gyár export megrendelést is kapott 10 darab tengerparti motoroshajót kellett legyártania Lengyelország számára. Eközben nem szűnt meg a vitorláshajók gyártása sem. 1953-tól új típusok kerültek kifejlesztésre, így például a nagyobb alumínium testű vitorláshajók. Ezek testét a Dunai Hajógyárban Vácott gyártották és árbocait, vitorlázatát és egyéb felszerelésit szerelték Füreden. 50, 75, 80, 125 m2-es kivitelben készültek. Ettől függetlenül fahajók építése is tovább folyt a gyárban. Az 1962. évi ipari átszervezés a Balatonfüredi Hajógyárat is érintette. Önállóságát megszüntették és a Magyar Hajó- és Darugyár keretében MHD Balatoni Gyáregységeként működött tovább.

"A Füreden készült vontatókba a motort nem Füreden rakták be, hanem Fonyódon. Ennek az volt az oka, hogy Füreden messze volt a hajógyártól a vasút, így nehézkes lett volna a szállítás, és valami daru gond is volt. Szóval átvontatták a hajókat Fonyódra (éppen amelyik személyhajó ráért, mert nem volt akkor még
saját vontató) és az állomás melletti partfal mellett rakták be a nagy Láng motorokat a hajókba. Itt ugye a nagyvontatók és a jégtörők voltak érintettek. A MÁV-nak a gőzdaruja jött le, az emelte be a motorokat a hajókba. Állítólag két ilyen gőzdaru is volt."

Rill Tamás gyűjtése
Jogelődök
Jogutódok

DOROG, Stein, cca. 1965.

Forrás: -vas-
Képpozíció
Feltöltve: 2018. 09. 18. 08:01
Szerkesztő: - vas -

DOROG

 

TOKAJ
2018
Tokaj

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 09. 17. 19:13
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

TOKAJ

     

BALATON
2018
Balatonfüred

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 08. 16. 15:02
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BALATON

    

A BELOIANNISZ 1960 körül siófokon

Felvétel: regifotok.hu
Forrás: Facebook.com
Feltöltve: 2018. 07. 30. 22:42
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BELOIANNISZ

 

SZEGED 2018 Szeged

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 07. 26. 15:38
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SZEGED

     

JÉGTÖRŐ III. 2018 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 07. 26. 15:20
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

JÉGTÖRŐ III.

 

BELOIANNISZ Neszmély 2016.05.16.

Képpozíció
Feltöltve: 2018. 07. 25. 19:10
Szerkesztő: Kerekes Bálint dr.

BELOIANNISZ

 

TÜNDE
2017
Siófok

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 07. 13. 11:23
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

TÜNDE

     

FELSZABADULÁS 2018 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 07. 12. 22:39
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

FELSZABADULÁS

  

JÉGTÖRŐ I. vontat a Tiszán Szolnoknál

Felvétel: Kádár Zoltán
Feltöltve: 2018. 04. 12. 23:23
Szerkesztő: Kádár Zoltán

JÉGTÖRŐ I.

 

BALATON 2018 Neszmély

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 03. 21. 18:08
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BELOIANNISZ

  

KOMP II. Tihanyrévben 1967 körül

Felvétel: Hunyady József
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 02. 20. 23:29
Szerkesztő: Kádár Zoltán

KOMP II.

 

A BELOIANNISZ és a CSOPAK Tihanyban 1967-ben

Felvétel: Pálinkás Zsolt
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 27. 23:51
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BELOIANNISZ