Magyar
  English
fejkep
Balatonfüredi Hajógyár
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Balatonfüred
Aktív:1950-1962
A Balatoni Hajózási RT Hajóépítő Üzemét 1948-ban államosították, majd 1950-ben Balatonfüredi Hajógyár néven újjászervezték. A belső-telep és a hajógyár közötti nádas területeket feltöltötték, s itt épült fel 1956 őszére két nagy csarnok. A dolgozók létszáma ekkor közel 600 fő volt, a tervező gárda pedig 15 főből állt. Ezzel a gyár készen állt nagyobb feladatok elvégzésére is. 1952-ben épült meg a Balaton legnagyobb személyszállító hajója a 600 fő befogadóképességű BELOIANNISZ motoros. Itt kell megjegyezni, hogy a jóvátételi szállítások ebben az időben mind az óbudai, mind az angyalföldi hajógyárak kapacitását szinte teljesen lekötötték, így a magyar hajózás számára a folyami uszályok és vontatóhajók gyártását Balatonfüreden kezdték meg, s a folyami egységeket az időközben megépült Sió-csatorna zsilipein keresztül juttatták el a Dunára. A 250, 300, 400 tonnás folyami uszályok után, szekciógyártásban indulhatott meg a 75 m. hosszú, 10 m. széles 1000 tonnás, raktárfedeles áruszállító és az 1000 tonnás tankuszályok építése. Az előbbiből 50 darab, az utóbbiból 10 darab készült a MAHART számára. Miután bizonyossá vált, hogy ekkora úszóegységeket el lehet szállítani a Balatonról, a MAHART rendelt még 4 darab 1500 tonnás uszályt is 82 m hosszal és 10 m. szélességgel. Szintén nagy jelentőségű volt a 800 lóerős közép-dunai vontatók sorozatgyártása. Közülük elsőként a DOROG készült el 1958-ban, majd 1961-ben a PAKS. A továbbiakban évenként általában két-lét darabot gyártottak, igazodva az 1000 tonnás uszályok mennyiségéhez, szem előtt tartva azt az elvet, hogy egy-egy vontató hat 1000 tonnás uszályt tudjon vontatni. Az 1956. évi bajai jeges árvíz után az Országos Vízügyi Hivatal olyan jégtörőhajók tervezésével bízta meg a gyárat, amelyeket egész évben gazdaságosan ki lehet használni. Így született meg a döngölős jégtörő, melynek orrába és farába egy-egy segédmotor által hajtott excentrikusan elhelyezett lendkereket szereltek. A jégtörés közben billegő hajó hatásfoka jobb, mint az állandóan meghátrázó és újból nekifutó hajóé. Ezeket az egységeket aztán a jég elmúltával vontatásra is lehetett használni. E típuson kívül készültek még kikötői vontató-jégtörőhajók, kitűzőhajók, tanyahajók és kavicskotró elevátorok a FOKA részére. Az 50-es évek elején a gyár export megrendelést is kapott 10 darab tengerparti motoroshajót kellett legyártania Lengyelország számára. Eközben nem szűnt meg a vitorláshajók gyártása sem. 1953-tól új típusok kerültek kifejlesztésre, így például a nagyobb alumínium testű vitorláshajók. Ezek testét a Dunai Hajógyárban Vácott gyártották és árbocait, vitorlázatát és egyéb felszerelésit szerelték Füreden. 50, 75, 80, 125 m2-es kivitelben készültek. Ettől függetlenül fahajók építése is tovább folyt a gyárban. Az 1962. évi ipari átszervezés a Balatonfüredi Hajógyárat is érintette. Önállóságát megszüntették és a Magyar Hajó- és Darugyár keretében MHD Balatoni Gyáregységeként működött tovább.

"A Füreden készült vontatókba a motort nem Füreden rakták be, hanem Fonyódon. Ennek az volt az oka, hogy Füreden messze volt a hajógyártól a vasút, így nehézkes lett volna a szállítás, és valami daru gond is volt. Szóval átvontatták a hajókat Fonyódra (éppen amelyik személyhajó ráért, mert nem volt akkor még
saját vontató) és az állomás melletti partfal mellett rakták be a nagy Láng motorokat a hajókba. Itt ugye a nagyvontatók és a jégtörők voltak érintettek. A MÁV-nak a gőzdaruja jött le, az emelte be a motorokat a hajókba. Állítólag két ilyen gőzdaru is volt."

Rill Tamás gyűjtése
Jogelődök
Jogutódok

ZALA 2017.06.24. Visegrád

Képpozíció
Feltöltve: 2019. 07. 30. 20:36
Szerkesztő: Csuhaj Krisztián

ZALA

 

SZIGETKÖZ 2019 Újpest

Forrás: Jónás Bence
Feltöltve: 2019. 07. 25. 14:29
Szerkesztő: Jónás Bence

SZIGETKÖZ

 

BAJCS Ms.
2019
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 07. 12. 14:19
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BAJCS

   

BELOIANNISZ a 60-as években.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2019. 07. 11. 10:28
Szerkesztő: - VasP -

BELOIANNISZ

 

BARCS a Dráván 154-155 fkm

Felvétel: 2019.06. 29
Feltöltve: 2019. 06. 30. 21:55
Szerkesztő: Szakács Gábor

BARCS

 

BAJCS Ms.
2019
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 06. 28. 10:19
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BAJCS

 

BAJCS Budapest, 2019.06.04. 20:49

Képpozíció
Feltöltve: 2019. 06. 04. 22:34
Szerkesztő: Kerekes Bálint dr.

BAJCS

 

SZIGETKÖZ 2019 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 05. 28. 16:16
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SZIGETKÖZ

   

SZEKSZÁRD Gerjennél 2019.04.29.

Feltöltve: 2019. 05. 27. 17:30
Szerkesztő: -kt-

SZEKSZÁRD

 

JÉGTÖRŐ I., Budapest, MO-ás híd, 2019.05.10.

Felvétel: Vaskovics Péter
Forrás: -VasP-
Feltöltve: 2019. 05. 19. 11:25
Szerkesztő: - VasP -

JÉGTÖRŐ I.

 

A SIÓ fonyódi kikötőben.

Felvétel: Novák Gyula
Forrás: Novák Gyula
Képpozíció
Feltöltve: 2019. 03. 12. 22:18
Szerkesztő: Novák Gyula

SIÓ

 

JÉGTÖRŐ I. 2019 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 03. 10. 16:39
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

JÉGTÖRŐ I.

 

ZALA 2019 janurjában

Felvétel: Pinke József
Forrás: Pinke József
Feltöltve: 2019. 02. 13. 23:43
Szerkesztő: Kádár Zoltán

ZALA

 

SZIGETKÖZ 2019 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 02. 12. 16:08
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SZIGETKÖZ

 

KISFALUDY SÁNDOR
2019
Siófok

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 02. 11. 14:08
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

KISFALUDY SÁNDOR

 

SIÓ és SIÓFOK 2019 Siófok

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 02. 11. 14:04
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SIÓ

 

ZALA ex ZALKA 2001. október 13-án Esztergomban. Az utolsó néhány átkelését már ZALA néven tette meg, de 2001 elején még ZALKA volt. Átnevezésének éve tehát: 2001

Felvétel: folyamhajo.hu
Képpozíció
Feltöltve: 2019. 01. 31. 11:24
Szerkesztő: Kalmár Dániel

ZALA

 

BARCS nevű hajó Barcson 2012-ben.

Feltöltve: 2018. 11. 15. 16:00
Szerkesztő: -kt-

BARCS

 

B-1 exMÓRICZ ZSIGMOND a ferencvárosi kikötőben az 1970-es években.

Felvétel: KVSZJ Archivum
Feltöltve: 2018. 10. 30. 12:54
Szerkesztő: -kt-

B-1

 

JÉGTÖRŐ III. 2018 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 09. 24. 00:17
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

JÉGTÖRŐ III.

 

DOROG, Stein, cca. 1965.

Forrás: -VasP-
Képpozíció
Feltöltve: 2018. 09. 18. 08:01
Szerkesztő: - VasP -

DOROG

 

TOKAJ
2018
Tokaj

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 09. 17. 19:13
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

TOKAJ