Magyar
  English
fejkep
Balatonfüredi Hajógyár
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Balatonfüred
Aktív:1950-1962
A Balatoni Hajózási RT Hajóépítő Üzemét 1948-ban államosították, majd 1950-ben Balatonfüredi Hajógyár néven újjászervezték. A belső-telep és a hajógyár közötti nádas területeket feltöltötték, s itt épült fel 1956 őszére két nagy csarnok. A dolgozók létszáma ekkor közel 600 fő volt, a tervező gárda pedig 15 főből állt. Ezzel a gyár készen állt nagyobb feladatok elvégzésére is. 1952-ben épült meg a Balaton legnagyobb személyszállító hajója a 600 fő befogadóképességű BELOIANNISZ motoros. Itt kell megjegyezni, hogy a jóvátételi szállítások ebben az időben mind az óbudai, mind az angyalföldi hajógyárak kapacitását szinte teljesen lekötötték, így a magyar hajózás számára a folyami uszályok és vontatóhajók gyártását Balatonfüreden kezdték meg, s a folyami egységeket az időközben megépült Sió-csatorna zsilipein keresztül juttatták el a Dunára. A 250, 300, 400 tonnás folyami uszályok után, szekciógyártásban indulhatott meg a 75 m. hosszú, 10 m. széles 1000 tonnás, raktárfedeles áruszállító és az 1000 tonnás tankuszályok építése. Az előbbiből 50 darab, az utóbbiból 10 darab készült a MAHART számára. Miután bizonyossá vált, hogy ekkora úszóegységeket el lehet szállítani a Balatonról, a MAHART rendelt még 4 darab 1500 tonnás uszályt is 82 m hosszal és 10 m. szélességgel. Szintén nagy jelentőségű volt a 800 lóerős közép-dunai vontatók sorozatgyártása. Közülük elsőként a DOROG készült el 1958-ban, majd 1961-ben a PAKS. A továbbiakban évenként általában két-lét darabot gyártottak, igazodva az 1000 tonnás uszályok mennyiségéhez, szem előtt tartva azt az elvet, hogy egy-egy vontató hat 1000 tonnás uszályt tudjon vontatni. Az 1956. évi bajai jeges árvíz után az Országos Vízügyi Hivatal olyan jégtörőhajók tervezésével bízta meg a gyárat, amelyeket egész évben gazdaságosan ki lehet használni. Így született meg a döngölős jégtörő, melynek orrába és farába egy-egy segédmotor által hajtott excentrikusan elhelyezett lendkereket szereltek. A jégtörés közben billegő hajó hatásfoka jobb, mint az állandóan meghátrázó és újból nekifutó hajóé. Ezeket az egységeket aztán a jég elmúltával vontatásra is lehetett használni. E típuson kívül készültek még kikötői vontató-jégtörőhajók, kitűzőhajók, tanyahajók és kavicskotró elevátorok a FOKA részére. Az 50-es évek elején a gyár export megrendelést is kapott 10 darab tengerparti motoroshajót kellett legyártania Lengyelország számára. Eközben nem szűnt meg a vitorláshajók gyártása sem. 1953-tól új típusok kerültek kifejlesztésre, így például a nagyobb alumínium testű vitorláshajók. Ezek testét a Dunai Hajógyárban Vácott gyártották és árbocait, vitorlázatát és egyéb felszerelésit szerelték Füreden. 50, 75, 80, 125 m2-es kivitelben készültek. Ettől függetlenül fahajók építése is tovább folyt a gyárban. Az 1962. évi ipari átszervezés a Balatonfüredi Hajógyárat is érintette. Önállóságát megszüntették és a Magyar Hajó- és Darugyár keretében MHD Balatoni Gyáregységeként működött tovább.

"A Füreden készült vontatókba a motort nem Füreden rakták be, hanem Fonyódon. Ennek az volt az oka, hogy Füreden messze volt a hajógyártól a vasút, így nehézkes lett volna a szállítás, és valami daru gond is volt. Szóval átvontatták a hajókat Fonyódra (éppen amelyik személyhajó ráért, mert nem volt akkor még
saját vontató) és az állomás melletti partfal mellett rakták be a nagy Láng motorokat a hajókba. Itt ugye a nagyvontatók és a jégtörők voltak érintettek. A MÁV-nak a gőzdaruja jött le, az emelte be a motorokat a hajókba. Állítólag két ilyen gőzdaru is volt."

Rill Tamás gyűjtése
Jogelődök
Jogutódok

JÉGTÖRŐ I. 2019 tele Újpesti Hajójavító

Feltöltve: 2020. 05. 31. 23:04
Szerkesztő: Albert Péter

JÉGTÖRŐ I.

  

A JÉGTÖRŐ I. a siófoki zsilip előtt áthajózásra vár 1960. január 6.-án.

Forrás: Simon Károly
Feltöltve: 2020. 05. 26. 12:57
Szerkesztő: - VasP -

JÉGTÖRŐ I.

  

KOMP I. Tihanyrévnél 1959 körül.

Felvétel: Lőrincze Judit
Forrás: FORTEPAN
Képpozíció
Feltöltve: 2020. 05. 15. 14:27
Szerkesztő: Lajtai László

KOMP I.

 

URÁNUSZ vitorlás motoros 1995-ben Siófokon

Felvétel: Peinlich Béla
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 05. 09. 10:03
Szerkesztő: Kádár Zoltán

URÁNUSZ

   

JÉGTÖRŐ I. általános elrendezési rajz 2. (Közlekedéstudományi Szemle 1964/12.)

Feltöltve: 2020. 05. 06. 00:16
Szerkesztő: Kis Árpád

JÉGTÖRŐ I.

  

URÁNUSZ vitorlás-motoros a siófoki sólyán 1977-ben

Felvétel: Fekete István - Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 05. 05. 23:30
Szerkesztő: Kádár Zoltán

URÁNUSZ

  

KOMP I Szántódrévben 1940 körül

Felvétel: Németh Zsolt János - Siófok gyűjteményéből
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 05. 05. 23:04
Szerkesztő: Kádár Zoltán

KOMP I.

   

BALATON 2014 március 21-én a siófoki Sió zsilipben elhagyja a Balatont

Felvétel: Deák István - Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 04. 17. 00:23
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BELOIANNISZ

  

A BELOIANNISZ kötélen fordul 1957-ben a balatonlellei kikötőben

Felvétel: Somogyi László, Balatonlelle
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 04. 06. 20:52
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BELOIANNISZ

   

ÓZD 1974-ben a MAHART siófoki üzemigazgatóságnak sólyáján

Felvétel: Deák István - Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 03. 31. 23:36
Szerkesztő: Kádár Zoltán

ÓZD

  

TÜNDE
2019
Siófok

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 11. 19. 13:13
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

TÜNDE

 

SIÓ
2019
Siófok

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 11. 19. 13:10
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SIÓ

 

KISFALUDY SÁNDOR
2019
Siófok

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 11. 19. 13:09
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

KISFALUDY SÁNDOR

 

REZÉT motorhajó, 2019.11.17. Tököl

Felvétel: Kállai Tibor
Forrás: Kállai Tibor
Feltöltve: 2019. 11. 18. 10:10
Szerkesztő: -kt-

REZÉT

 

BARCS motorhajó, 2019.11.17 Tököl.

Felvétel: Kállai Tibor
Forrás: Kállai Tibor
Feltöltve: 2019. 11. 18. 10:07
Szerkesztő: -kt-

BARCS

  

KAÁN KÁROLY 2019.10.26-án Bolhón.

Felvétel: Jáky Gábor
Forrás: Jáky Gábor
Képpozíció
Feltöltve: 2019. 10. 28. 14:44
Szerkesztő: Jáky Gábor

KAÁN KÁROLY

 

SZIGETKÖZ 2019.10.23-án a Sión, a sárszentlőrinci hídnál.

Felvétel: Jáky Gábor
Forrás: Jáky Gábor
Képpozíció
Feltöltve: 2019. 10. 24. 14:09
Szerkesztő: Jáky Gábor

SZIGETKÖZ