Magyar
  English
fejkep
DGT Óbudai Hajógyára
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Óbuda
Aktív:1835-1944
1829-ben létrejött - és mind a mai napig működő - "Első Dunagőzhajózási Társaság" (DGT) 1835-ben saját hajógyárat alapított Óbudán melynek elsőrendű feladata a társaság hajóinak karbantartása, javítása, valamint a hajópark bővítése lett. Gróf Széchenyi István közbenjárására a magyar fővároshoz közeli helyet kerestek a gyár számára, erre Óbuda magasabb fekvésénél fogva alkalmasnak találtatott. Először csak a kis szigetet szerezték meg, majd 1860-ban a vele földgáttal már összekötött nagy szigetet is bérbe vették. A Clark Ádám gondjaira bízott VIDRA kotró mélyítette ki a hajógyárhoz vezető csatornát, s egy hajógyári medencét is kialakítottak. Eközben Robert John Fowles angol hajóépítő vezetésével hozzáfogtak a hajóépítő telep berendezéséhez. A Duna mentén ez volt az első olyan létesítmény, amelyben modern ipari eljárással, tehát gépi erő alkalmazásával építették a hajókat. 1836-ban épült meg a 400 utas befogadására képes ÁRPÁD gőzhajó. Kéthengeres gőzgépét még az angol Boulton and Watt cég szállította, mivel gőzgépeket Óbudán csak 1859-től építettek. 1838-ban a személyhajók mellett megkezdték a speciális vontató hajók és uszályok építését is. 1839-ben itt építették a kontinens első vastestű hajóját, a SOPHIE-t. A gyár dinamikus fejlődése révén rövidesen az egyik legnagyobb hazai iparvállalatnak számított. 1869-ben bocsátották vízre a "HATTYÚ" és a "FECSKE" - kifejezetten az átkelőhajózás céljára tervezett - szimmetrikus építésű, elöl-hátul kormánylapáttal ellátott hajókat is, majd 1883-ban elkészült a "SÓLYOM" is. 1870-ben itt készült a XIX. század legnagyobb folyami személyszállító hajója az "ORIENT", valamint itt épült 1895-ben Közép-Európa első úszódokkja. A gyár kapacitására jellemző, hogy az 1888-as évtől mindössze öt év alatt újítják fel a DGT teljes uszályparkját. Ebben az időszakban az átlagos munkáslétszám 1200-1700 fő között ingadozott. Olyan szakembereket nevelt ki a gyár, mint Mayer Ignác a későbbi linzi gyáralapító, Schlick Ignác, a későbbi budai vasöntő és gépgyár alapítója, Hartmann József az angyalföldi önálló magyar hajóépítés nagy úttörője és Veruda Péter hajótervező, akiért versengtek a nagy külföldi hajógyárak. Az 1880-as évek végén a DGT hajózási monopóliuma végéhez közeledett, és sorra alakultak a magyar hajózási vállalatok, s a Duna másik partján a magyar hajógyárak. 1894-ben magyar állami támogatással megalakult Magyar Folyam- és Tengerhajózási RT már valódi konkurenciát jelentett a DGT-nek. Ettől kezdve az osztrák hajók Óbudán, míg a magyarok inkább Újpesten épültek. 1939-ben, Ausztria német bekebelezése után a DGT Gyár a Herman Göring Werke leányvállalataként működött tovább, hajóalkatrészeket gyártva más német üzemek számára. A háború után a gyár - mint volt német tulajdon - hadizsákmányként szovjet kezelésbe került.
Jogutódok

ROHAM 2019 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 10. 03. 13:07
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

ROHAM

 

SOMOGY kotró partra húzása a siófoki sólyán. Leltári Jelzet: MMKM_TEMGY_2019_1_1_1_1_74

Felvétel: Chladon Ede - Balatoni Kikötők M.Kir. Felügyelősége
Feltöltve: 2019. 09. 17. 23:56
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SOMOGY

 

BIRAGO, Budapest, 1937

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2019. 09. 02. 15:32
Szerkesztő: - VasP -

BIRAGO

 

SZAMOS 2019 Csepel

Forrás: Jónás Bence
Képpozíció
Feltöltve: 2019. 07. 26. 13:04
Szerkesztő: Jónás Bence

M-10

   

Vélhetően a XXV. sz. csavargőzös az RSD-n 1961-ben.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2019. 07. 11. 11:48
Szerkesztő: - VasP -

XXV.

 

Utasok A SZIGLIGET motoroson a 60-as években.

Felvétel: https://fortepan.hu/?search=140502
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2019. 07. 11. 10:20
Szerkesztő: - VasP -

SZIGLIGET

 

ROHAM, Passau, 2019. 06. 17.

Felvétel: Vaskovics Péter
Forrás: -VasP-
Képpozíció
Feltöltve: 2019. 06. 23. 12:15
Szerkesztő: - VasP -

ROHAM

   

PANNÓNIA GASZTROHAJÓ 2019 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 06. 20. 17:47
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

PANNÓNIA

 

ROHAM 2019.05.21-én Veliko Gradiste-n

Felvétel: Jáky Gábor
Forrás: Jáky Gábor
Képpozíció
Feltöltve: 2019. 05. 22. 13:12
Szerkesztő: Jáky Gábor

ROHAM

 

ROHAM a Száván, Belgrád, 2019. 05. 12.

Felvétel: Vaskovics Péter
Forrás: -VasP-
Feltöltve: 2019. 05. 19. 11:27
Szerkesztő: - VasP -

ROHAM

 

FECSKE ingagőzös 1911-ben Budapesten az Erzsébet híd alatt

Forrás: FORTEPAN
Képpozíció
Feltöltve: 2019. 05. 01. 18:57

FECSKE

 

PANNÓNIA GASZTROHAJÓ 2019 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 04. 12. 15:09
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

PANNÓNIA

   

JOHANN STRAUSS 2019 Révkomárom.

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 01. 30. 14:29
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

JOHANN STRAUSS

 

ERPEL exKT 26 in Greece 1944

Forrás: Wilhelm Donko
Feltöltve: 2018. 12. 10. 11:21
Szerkesztő: -kt-

KT 26

 

M-10 ex SZAMOS csavargőzös rendőrségi vontatóként. Kb. 1970-es évek.

Felvétel: KVSZJ Archivum
Feltöltve: 2018. 10. 30. 12:49
Szerkesztő: -kt-

M-10

 

MOHÁCS és a II. LAJOS kábelfektető komppal a Dunán az 1930-as években.

Forrás: Facebook.com
Feltöltve: 2018. 10. 25. 14:49
Szerkesztő: -kt-

MOHÁCS

 

A JÓKAI csavargőzös, a HÉVIZ és HELKA motorosok 1963-nyarán Tihanyban

Felvétel: Chuckyeager tumblr
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 10. 12. 23:13
Szerkesztő: Kádár Zoltán

JÓKAI

 

SCHÖNBRUNN Linzben 2018. szeptember 9-én.

Felvétel: Zsigmond Gábor
Forrás: tinku
Feltöltve: 2018. 09. 19. 20:17
Szerkesztő: tinku

SCHÖNBRUNN

 

ROHAM, Passau, 2018. 09. 10.

Felvétel: Vaskovics Péter
Forrás: -VasP-
Feltöltve: 2018. 09. 18. 08:08
Szerkesztő: - VasP -

ROHAM