Magyar
  English
fejkep
MHD Angyalföldi Gyáregysége
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Újpest
Aktív:1962-1985
1962-ben ismét sor került a hajóipar átszervezésére. Az iparághoz tartozó Gheorghiu Dej Hajógyárat a Ganz Daru- és Kazángyárral, az Óbudai Hajógyárral, a váci Dunai Hajógyárral, a Balatonfüredi Hajógyárral együtt „Magyar Hajó- és Darugyár (Ganz)” néven mérlegbeolvasztással egyesítették. Egyidejűleg megszűnt az 1953-ban alakult Hajóipari Tröszt, illetve az azt felváltó Hajóipari Igazgatóság. Az Angyalföldi Gyáregység egyik legnagyobb szériaterméke az 50-es évek végén kifejlesztett 1200 DWT tengeri áruszállító hajó maradt, amely általános darab-, ömlesztett áru, és farakomány szállítására is alkalmas volt. Teljesen hegesztett kivitelben készült, McGregor raktártetőkkel, s a főüzemet egy 1000 lőerős 8 hengeres Láng-dieselmotor biztosította. Ezek a hajók sok elismerést és jó hírnevet szereztek a magyar hajóiparnak. Bár döntő többségben a Szovjetuniónak épültek, a nagy sorozat miatt más külföldi hajótulajdonosok is megismerhették őket országaik kikötőiben. Összesen 62 hajóegység készült el. E típust fejlesztették aztán tovább különböző hordképességekkel, s a megrendelők között volt Indonézia, az Egyesült Arab Köztársaság, Norvégia, Svédország, Finnország. A magyar hajózás csak a megrendelők által át nem vett hajókat kaphatta meg, így került a MAHART tulajdonába hat egység TATA, HEREND, HÉVÍZ, DEBRECEN, HAJDÚSZOBOSZLÓ és SOMOGY néven. 1962-64 között újabb Duna-tengerjárók is épültek a gyárban, közülük a BORSOD, SZEGED, DUNAÚJVÁROS, SZÉKESFEHÉRVÁR, ÚJPEST és CEGLÉD magyar lobogó alá került, további kettőt pedig Csehszlovákia vásárolt meg 1965-ben. 1968-ban új hajótípus volt a Norvégia számára épített 499/1199 BRT-s nyitott-zárt védfedélzetes szárazáru szállító hajó, valamint az óbudai tervek felhasználásával készült 6 darabos kikötői vontatóhajó sorozat. A tengeri hajók és jelentős és egyben legmodernebb kivitelben megépített, több célra felhasználható hajótípusa volt az 1500 DWT-s tömeg és darabáru szállító hajó, melyből 1967 és 1974 között 19 darabot építettek a Szovjetuniónak. Németország számára pedig egy fedélzeti rakodó berendezések nélkül készült 1900 DWT-s 6 darabos kőszállító sorozat épült meg. A gyár 1974-ben beszüntette a tengeri hajógyártást. A gyár másik fő profilja az úszódarugyártás volt. Világviszonylatban is jelentős, hogy ebből a termékből 1984-ig 665 darabot adtak el a világ számos országába. 1985. június 1.-jével a Magyar Hajó- és Darugyár - így annak Angyalföldi Gyáregysége is - felvette jogelődjének nevét, az új megnevezése "Ganz Danubius Hajó- és Darugyár", ezen belül pedig Angyalföldi Úszódarugyár lett.
Jogelődök
Jogutódok

CLARK ÁDÁM 2019. június 11. Budapest

Forrás: Jónás Bence
Feltöltve: 2019. 09. 13. 15:38
Szerkesztő: Jónás Bence

CLARK ÁDÁM

 

URAN próbafutása az Angyalföldi Hajógyárban. Háttérben az ÚJPEST kikötői vontató és az egykori gombosi gőzkompból, a DRÁVA-ból átépített úszóház.

Felvétel: Magyar Hajó és Darugyár
Feltöltve: 2019. 08. 23. 11:53
Szerkesztő: Kádár Zoltán

URAN

 

ÚJPEST az angyalföldi szerelő partfal mellett

Felvétel: Magyar Hajó és Darugyár
Feltöltve: 2019. 08. 23. 11:49
Szerkesztő: Kádár Zoltán

ÚJPEST

 

SZÉKESFEHÉRVÁR a 60-as években.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2019. 07. 11. 10:23
Szerkesztő: - VasP -

SZÉKESFEHÉRVÁR

 

CLARK ÁDÁM 2019 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 06. 28. 10:38
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

CLARK ÁDÁM

   

CLARK ÁDÁM 2019 június 6-án Vácnál

Felvétel: Pinke József
Forrás: Pinke József
Feltöltve: 2019. 06. 05. 17:05
Szerkesztő: Kádár Zoltán

CLARK ÁDÁM

 

SAMU 2019 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 05. 28. 16:17
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SAMU

 

TOEC a Boszporuszon 1980-ban.

Felvétel: Gondi Béla
Forrás: gbadalbert
Feltöltve: 2019. 05. 13. 10:07
Szerkesztő: -kt-

TOEC

    

CLARK ÁDÁM 2019 Komárom.

Felvétel: Bernát Benjámin
Feltöltve: 2019. 04. 18. 16:50
Szerkesztő: -kt-

CLARK ÁDÁM

 

U753

Forrás: unian.net
Feltöltve: 2019. 01. 08. 22:35
Szerkesztő: - VasP -

U753

 

Az ARAKS szétvágása, Sovetskaya Gavan, 2018.12.17.

Felvétel: Andy.ru73
Feltöltve: 2018. 12. 28. 22:38
Szerkesztő: Kis Árpád

ARAKS

   

YERUSLAN Teljesen szétbontva, Nahodka, 2018.12.23.

Felvétel: VL.ru
Forrás: fleetphoto.ru
Feltöltve: 2018. 12. 28. 22:14
Szerkesztő: Kis Árpád

YERUSLAN

    

SOMOGY

Forrás: pinterest.com
Feltöltve: 2018. 11. 01. 10:27
Szerkesztő: - VasP -

SOMOGY

 

HAJDÚSZOBOSZLÓ

Forrás: pinterest.com
Feltöltve: 2018. 11. 01. 10:25
Szerkesztő: - VasP -

HAJDÚSZOBOSZLÓ

 

m/s HEREND 1983 vagy 1984. A mentőcsónakban az m/s ALBA REGIA személyzetének egy része látogatóba indul valahol a Földközin.

Felvétel: Sáfár András
Forrás: Facebook.com
Feltöltve: 2018. 07. 09. 21:09
Szerkesztő: Nagy A.

HEREND

 

m/s AGRIA menetben

Felvétel: Sáfár András
Forrás: Facebook.com
Feltöltve: 2018. 07. 09. 21:03
Szerkesztő: Nagy A.

AGRIA

 

GAMAL, Port Said, 2017.04.16.

Felvétel: Sydney Sinclair
Feltöltve: 2017. 10. 23. 11:19
Szerkesztő: Kis Árpád

GAMAL

 

KRI MENTAWAI, Tanjung Priok-Jakarta, 2017.06.03.!!!

Felvétel: Andreas Schlatterer
Feltöltve: 2017. 08. 10. 15:05
Szerkesztő: Kis Árpád

KRI TELUK MENTAWAI 959

 

KIHELKONNA, Maassluis, 1982.11.01.

Felvétel: Pieter Inpyn
Feltöltve: 2017. 08. 10. 14:57
Szerkesztő: Kis Árpád

KIKHELKONNA

 

YERUSLAN Slaviankán a parton, 2017.03. 2015 júliusában a YERUSLAN legénysége a vlagyivosztoki kikötői hatóságoktól kért segítséget, hogy elmaradt bértartozásuk kifizetését kikényszerítsék a hajót üzemeltető cégtől. A területileg illetékes ügyészség, majd bíróság megvizsgálta az ügyet és utasította a hatóságot a hajó visszatartására. Mivel a legénység még 2016 júniusában sem kapta meg a bérét (kb. 130 000 USD), horgonyzóhelyén magára hagyták a hajót. Az őrzés nélküli hajó, fosztogatók állandó célpontja lett, különösen a téli időszakban, amikor az Amúri-öböl befagyott jegén gépjárművel is meg lehetett közelíteni. Az üzemanyagot, a berendezési tárgyakat a kisebb acél és más fém alkatrészeket szinte teljesen ellopták. A szakszerűtlenül véghezvitt illegális bontás miatt, 2017. január 31-én tűz ütött ki a hajón, a parancsnoki híd és a felső fedélzet nagy része kiégett. A tűzeset után két nappal a melegedő időben, a jég olvadásával a hajó lassan süllyedni kezdett. 2017. február 18.-ra a hajó már kritikus állapotba került, ekkor a vlagyivosztoki Port Rescue Service, az EMERCOM mentőegységei és az Orosz Hadsereg Csendes Óceáni Flottájának Sürgőségi Mentőcsapata búvárjai, a fosztogatók által több helyen megbontott hajótestet ideiglenesen kijavították, a vizet kiszivattyúzták, jégtörő és vontató hajók segítségével Slaviankánál partra tolták.

Felvétel: AnatAnat
Feltöltve: 2017. 08. 04. 16:25
Szerkesztő: Kis Árpád

YERUSLAN