Magyar
  English
fejkep
Balatoni Kikötők m. kir. Felügyelősége
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Siófok
Aktív:1912-1948
1945 decemberétől Balatoni Kikötők Állami Felügyelősége. A Balatoni Kikötők m. kir. Felügyelőségét 1912-ben alapították, kezdetben Budapest székhellyel (I. ker., Margit körút 1.) 1914-ben, amikorra balatoni irodaháza elkészült, a felügyelőség a székhelyét a Sió bal partján, Veszprém vármegye enyingi járásához tartozó Siófok községbe tette át, annak ellenére, hogy irodaháza (székhelye) és telephelyét (nyíltszíni és zárt műhelyeit, nyíltszíni és zárt raktárait, sólyaterét, hajói kikötőrészét, a kikötőőr épületet és lakást, a zsilipőr épületet és lakást) ténylegesen a Sió jobb partján, Somogy vármegye tabi járásához tartozó Balatonkiliti–Vilmatelep területén létesítette. A két vármegye között a határ a Sió középvonalában volt. A székhely Siófokra történő bejegyzését indokolhatta Siófok közúti, vasúti, postai, távírdai, továbbá műszakianyag-kereskedéssel való kedvező ellátottsága. A felügyelőség irodaháza – tényleges székhelye – 1950-ig Somogy megyében, Balatonkiliti-Vilmatelep (később Balatonkiliti-Balatonújhely, majd Balatonújhely község) területén volt, a mai Vitorlás utca közepe táján, az út nyugati oldalán (az épületet 2017-ben bontották le), a telephelye megközelítőleg a mai hajózási telep – a sziget – délkeleti parti területeinek, valamint a mai vízügyi telep területének felel meg, az épületek egy része ma is áll. A második világháborút követően a Balatoni Kikötők m. kir. Felügyelősége változatlan névvel kezdte munkáját, nevét csak 1945 utolsó hónapjában változtatták meg, amikor átszervezték és két szervezetre bontották. Az egyik szervezet a Balatoni Kikötők Állami Felügyelősége lett, a másik a Sió Csatornázási Kirendeltség, röviden a SiCsaKi. Az előbbi szervezet feladata lett a Balaton tó-, víz- és partszabályozási munkái, a kikötőépítés és az állami kikötők működtetése, az utóbbié a siófoki vízleeresztő zsilipben keletkezett háborús károk kijavítása, az 1943-ban megkezdett hajózsilip befejező építési és üzembehelyezési, valamint a Sió felső-torkolati műveinek létrehozásával kapcsolatos egyéb (meder és partépítés, stb.) munkák. Miután a SiCsaKi a feladataival 1948-ra végzett, a két szervezetet – a Balatoni Kikötők Állami Felügyelőségét és a SiCsaKit – átszervezték, összevonták, és a formálódó országos vízügyi szervezetbe Székesfehérvári Vízgazdálkodási Körzet Balatoni Kirendeltsége néven integrálták. 1950-ben újabb átszervezés következett: az új szervezet kizárólag vízügyi feladatokat kapott a Balatonon, nevét Árvízvédelmi és Folyamszabályozási Hivatal, Siófok-ra változtatták. Ugyanekkor az állami kikötőket és néhány más ingatlant, az azokkal kapcsolatos terv- és iratdokumentációkat, a kikötők fenntartásához szükséges hajókat (DONGÓ vontató motorost, a SZERHAJÓ (ex-BF 2) jelű úszómunkagépet és az 51. és 52. jelű dereglyéket) és azok iratait, átadták a budapesti székhelyű Balatoni Hajózási Nemzeti Vállalat (BHNV) kezelésébe, és a BHNV Siófoki Kirendeltsége üzemeltetésébe. Ugyanekkor áthelyeztek a hajózáshoz egy fő kulturmérnököt, egy fő gépészmérnököt, néhány hajóst, két-három hajóácsot, valamint a 18 kikötő (Siófok, Szántód-rév, Balatonföldvár, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár, Fonyód, Keszthely, Balatongyörök, Szigliget, Badacsony, Révfülöp, Tihany-rév, Tihany, Balatonfüred, Alsóörs, Balatonalmádi, Balatonkenese) személyzetét. Forrás: Deák István okl. hajóskapitány, Siófok

A BGRT II. számú uszálya. A Balatoni Kikötők M.Kir. Felügyelőségének első gőzüzemű, fatornyos cölöpverője.

Forrás: Deák István
Feltöltve: 2019. 11. 11. 23:25
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BGRT II

   

A Balatoni Kikötők m. kir. Felügyelőség BF 2 jelű munkahajója 1932. szeptember12-én kiemeli a siófoki kikötő előtt 1932. szeptember 11-én, erősen hullámzó vízre leszállás közben felborult Junkers A-50 Junior típusú kétüléses, HA-JAC lajstromjelű, BALATON egyedi nevű hidroplánt.

Felvétel: Ifj. Fekete István nyomán
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2019. 11. 11. 16:57
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BF 2

 

BF 2 kiemeli a Balatonból a szerencsétlenül járt "Tisza" nevű Junkers A50 Junior hidroplánt 1934-ben

Felvétel: Korbuly
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2019. 10. 28. 21:44
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BF 2

 

Munkában a BALATON gőzkotró. Leltári jelzet: MMKM_TEMGY_2019_1_1_1_23_2

Felvétel: Felvétel: Chladon Ede - Balatoni Kikötők M.Kir. Felügyelősége
Feltöltve: 2019. 09. 18. 23:46
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BALATON

   

SOMOGY kotró partra húzása a siófoki sólyán. Leltári Jelzet: MMKM_TEMGY_2019_1_1_1_1_74

Felvétel: Chladon Ede - Balatoni Kikötők M.Kir. Felügyelősége
Feltöltve: 2019. 09. 17. 23:56
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SOMOGY

 

DONGÓ motoros vontató a siófoki kikötőben 1936 körül. Leltári jelzet: MMKM_TEMGY_2019_1_1_1_22_587

Felvétel: Chladon Ede - Balatoni Kikötők M.Kir. Felügyelősége
Feltöltve: 2019. 09. 13. 00:45
Szerkesztő: Kádár Zoltán

DONGÓ

 

A BALATON gőzkotró és a KISFALUDY (1909) gőzös Siófokon 1927 körül. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1. 1/1/5

Felvétel: Chladon Ede - Balatoni Kikötők M.Kir. Felügyelősége
Feltöltve: 2019. 09. 13. 00:31
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BALATON

   

Óbudai Hajógyár, a szerelőcsarnokban az épülő SOMOGY(1928) dízelmotoros kotróhajó ideiglenesen, csavarozással összeállítva. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.422.

Feltöltve: 2017. 08. 28. 23:14
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SOMOGY

 

A csavarozással ideiglenesen összeállított, a Balatoni Kikötők M. Kir. Felügyelősége részére épülő SOMOGY dízelmotoros önjáró kotró az Óbudai Hajógyár szerelőcsarnokában 1927-ben. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.98.

Feltöltve: 2017. 08. 06. 21:43
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SOMOGY

  

A DONGÓ vontató csavargőzös az alsóörsi kikötőben 1932 körül

Felvétel: Chladon Ede, Balatoni Kikötők M.Kir. Felügyelősége
Feltöltve: 2017. 05. 10. 22:42
Szerkesztő: Kádár Zoltán

DONGÓ

   

DONGÓ motoros 1937-ben a Balatonon, Tihany előtt, a BF 3 jelű gőzüzemű cölöpverővel. (A felvétel Schlégel Oszkár vízépítő mérnök (Budapest) gyűjteményéből, aki 1932-1939 között a Balatoni Kikötők m. kir. Felügyelőségének alkalmazásában állt, fiatal mérnökként részt vett a balatonfüredi kikötő tervezésében)

Felvétel: Schlégel Oszkár vízépítő mérnök gyűjteményéből
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2016. 02. 19. 21:34
Szerkesztő: Kádár Zoltán

DONGÓ

 

TIHANY az 1910-es években.

Felvétel: Péchy László
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2015. 03. 19. 10:02
Szerkesztő: -kt-

TIHANY

   

A BALATON gőzkotró a Balatonon 1910 körül

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2015. 03. 15. 19:08
Szerkesztő: - VasP -

BALATON

 

BF 2, gőzüzemű cölöpverő a Balatongyöröki kikötő építésekor 1939-ben.

Feltöltve: 2013. 05. 21. 15:15
Szerkesztő: -kt-

BF 2

 

A TIHANY Balatonfüreden.

Feltöltve: 2011. 09. 06. 22:10
Szerkesztő: - VasP -

TIHANY

 

Gázbója meggyújtása a tihanyi zátonynál a TIHANY fedélzetéről

Feltöltve: 2010. 06. 03. 23:17
Szerkesztő: Kádár Zoltán

TIHANY

 

A BALATON gőzkotró Alsóörsön

Feltöltve: 2010. 06. 03. 23:04
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BALATON

 

A SOMOGY kotró partra húzása Siófokon

Feltöltve: 2010. 06. 02. 01:11
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SOMOGY