Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Első Magyar Gőzhajózási Társaság, 1867-1871

ikonAdatlap
ikonLajstrom
  • Aktív:
    1867-1871
    Ország:
    HU
    Város:
    Budapest
    A DGT nyomását érezve Szathmáryék újabb tőkéstársakat kerestek, s 1867 októberében Első Magyar Gőzhajózási Társaság néven átalakultak Ivánka Imre elnökletével. Új székhelyük a Felduna soron a Stein féle házba került. Kapitányaik között több Fiuméban végzett volt tengerészkapitányt találunk. A vállalatnak 1868 végén már nyolc gőzöse járta a Dunát. Egy évvel később hat kerekes vontatógőzös, négy kerekes személyszállító és kettő áruszállító csavargőzös, továbbá hét uszályhajó volt az állományukban. 1870-ben további öt uszályuk épült, s 23 állóhajójuk fogadta az utasokat. Hajóik csak részben voltak új építésűek, más részüket idegenből vásárolták, mint például a WALSCHLÖSSCHEN drezdai hajót, mely ÚJPEST néven került a lajstromukba, majd később a VÁCZ nevet kapta. A társaság BEZDÁN csavargőzöse a császári dunai flottillától került az állományukba, hol a DALMATIA nevet viselte. Nyolcas számon lajstromozott HONVÉD gőzösük, mely eredetileg a TISZA nevet viselte, 1869 februárjában a FÖLDVÁR nevet kapta, HONVÉD néven pedig, új hajót építtettek. 1870-ben egyik gőzösüket PETŐFI névre keresztelték. A DGT nagyon nehezen viselte a versenytársakat, kapitányaik a versengést olykor az összeütközésig fokozták. Ilyen szomorú eset volt az Első MGT SZLAVÓNIA gőzösének ütközése Apatin és Bezdán között a DGT CARL LUDWIG gőzösével, melynek során heten meghaltak az utasok közül, s még több áldozat is lehetett volna, ha a SZLAVÓNIA kapitánya, Návay Kálmán, nem olyan rátermett tiszt. A vállalat további hajói a BAJA, PAKS és KALOCSA vontató kerekes gőzösök voltak.

    Az Első Magyar Gőzhajótársaság kezdeményezője volt a kiegyezést követően alakult magyar hajózási társaságok egyesülésének. Egymással is versengve, a DGT kíméletlen versenyét tapasztalva, valamennyien hamar rájöttek ennek szükségszerűségére, s 1871-ben Egyesült Gőzhajózási Társaság néven szövetkeztek (EMGT). Az Első MGT 11 hajót, 12 uszályt és 23 állóhajót vitt az egyesülésbe.

    Horváth József, A géperejű folyami hajózás hazai története I.
    A cikk elérhető a www.uskok.eoldal.hu honlapon
    Jogutódok
  • 1867
    1871

    1871

    Gőzüzemű oldalkerekes személyhajó-A/1.

    BUDA-PEST Épült 1867 Stabilimento Tecnico Fiumei Hajógyár
    L:62,48m B:13,64m D:1,30m Disp:325t MP:620 LE
    DUNA Épült 1868 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:11,38m D:1,05m Disp:219t MP:370 LE
    FIUME Épült 1867 Stabilimento Tecnico Fiumei Hajógyár
    L:62,48m B:13,90m D:1,25m Disp:325t MP:620 LE
    KULPA Épült 1868 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:11,33m D:1,06m Disp:208t MP:370 LE

    Gőzüzemű oldalkerekes vontatóhajó-B/1.

    BAJA Épült 1869 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:14,53m D:1,04m Disp:326t MP:600 LE
    BÁCS-BODROG Épült 1870 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:14,53m D:1,10m Disp:316,97t MP:570 LE
    ESZTERGOM Épült 1856 Ignaz Mayer Werft
    B:9,19m D:1,07m Disp:130t MP:180 LE
    FÖLDVÁR Épült 1866 Stabilimento Tecnico Fiumei Hajógyár
    B:11,94m D:0,91m MP:180 LE
    JÓZSEF Épült 1867 Ruston Hajógyár
    L:48,84m B:14,63m D:1,32m Disp:275t MP:410 LE
    KALOCSA Épült 1868 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:14,55m D:1,20m Disp:326t MP:580 LE
    KERESKEDÉS Épült 1870 Ignaz Mayer Werft
    B:12,40m D:1,20m Disp:237t MP:530 LE
    KŐRÖS Épült 1867 Ignaz Mayer Werft
    B:11,35m D:0,91m Disp:186t MP:350 LE
    PAKS Épült 1869 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:14,60m D:1,15m Disp:260t MP:600 LE
    RUSTON Épült 1870 Ruston Hajógyár
    L:50,29m B:12,72m D:1,02m Disp:215t MP:320 LE
    SZAMOS Épült 1867 Ruston Hajógyár
    B:11,13m D:0,95m Disp:169t MP:360 LE
    ZÁGRÁB Épült 1870 Ruston Hajógyár
    B:15,24m D:1,17m Disp:340t MP:360 LE

    Áruszállító gőzhajó-B/4.

    VERSENY Épült 1870 W.C. Miller & Sons
    D:2,10m Disp:646t MP:240 LE