Magyar
  English
fejkep
MESzHART Magyar-Szovjet Hajózási RT.
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest
Aktív:1946-1954
Szovjet nyomásra 1946 tavaszán megalakult a Magyar-Szovjet Hajózási RT. (Meszhart), s az új társaság a folyamhajózás mellett a folyam-tengerhajózást is feladatául kapta. A DTRT hajók nélkül vegetált. Az itthon maradt hajók közül a TISZA készült el legelőször, s került be az új cégbe. A másik fél nem látta szükségesnek, hogy maga is betegye részét a rablott holmiból. A KOLOZSVÁR URAL, a KOMÁROM DESNA, s az osztrák területen kiemelt és hazahozott SZOLNOK MANICS néven, mint hadizsákmány került a Sovtorgflot tulajdonába. S ez még csak a kezdet volt! Az UNGVÁR pótlására 1943-ban építeni kezdett hajótestet befejezése után SIMEIZ néven vitték el. Az ott lévő vasanyagból készültek el a KOREIZ, DON, KALMIUS, MASSANDRA, LIVADIA nevű jóvátételi hajók. A fogságban rekedt hajókon lévők sorsa sem volt sokkal biztatóbb. 1946 végére sokan elhagyták már a hajókat. Hiába tett meg mindent a DTRT vezetése, hogy hajóit visszakaphassa a hazajövetel egyre csúszott. A személyzet a hajók állagát igyekezett megóvni, sőt a BUDAPEST Deggendorfban motorokat is cserélt. A lemorzsolódott személyzetet egy ideig próbálták itthonról pótolni, de miután többen mentek el, mint jöttek haza, ezt is leállították. Lakos az új, és Roediger a régi igazgató addig tárgyalt, míg végre az amerikaiak engedtek, s a hajók 1947 tavaszán hazatértek. Rövid javítás után a Meszhart színeiben csatasorba álltak a TISZA mellé. Csak annyi változott, hogy a KASSA a DEBRECEN nevet kapta az ismételt területcsatolás miatt. Látszólag visszaállt a régi rend, a hajók sűrűn forogtak Budapest és Levante között. Visszahódították régi útvonalaikkal érintett piacot. A magyar tengerészet korábbi jó hírneve volt a zálog, s tengerészeink az új helyzetben is megállták helyüket. Csak a mélyben forrt valami! A legjobb kapitányok partra kényszerítve, irodákban kuksoltak, rosszabb esetben Recsken kínlódtak. A gyorstalpaló hadnagyi tanfolyam pedig hatelemis újdondászokkal indult. A Meszhart négy hajójának teljesítménye az akkori őrült versenyszellemben elérte lehetséges maximumát, s e teljesítményt a hajók és a személyzet kockáztatása nélkül már nem lehetett fokozni. Az igények viszont folyamatosan növekedtek. A petróleumlámpától a heluani hídszerkezeti elemekig mindent szállítottak, ami e kis hajókba beleférhetett. A vállalat vezetése hiába folyamadott a kormányhoz hitelért, új hajó vásárlására nem volt lehetőség. Hajógyáraink kapacitását teljes egészében lekötötte a jóvátételi hajók gyártása. 1947-55 között 65 tengeri hajó épült jóvátételre az újpesti gyárban! A vállalat szovjet résztulajdonosa ennek ellenére sem adott apportba egyetlen hajót sem. A megoldást a Meszhart megszűnése hozta meg. A szovjet fél 1954-ben kivonult a cégből, s a folyam-tengeri hajók üzemeltetését ismét az addig alvó cég, a DTRT vette át. Horváth József: Mi lesz veled magyar tengerhajózás? Aqua Magazin, 2001. 23. sz.
Jogelődök
Jogutódok

A KELET gőzös 1948. augusztusában Budapesten, a Lánchíd roncsainak kiemelési munkálatai közben.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2018. 03. 01. 09:04
Szerkesztő: - vas -

KELET

 

FELSZABADULÁS gőzös 1958-ban a Bem téren Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.64

Feltöltve: 2018. 01. 18. 11:07

FELSZABADULÁS

 

PETŐFI gőzös 1952-ben Leltári jelzet: 30621

Feltöltve: 2018. 01. 18. 11:00

PETŐFI

 

FELSZABADULÁS gőzös 1977-ben a Lágymányosi öbölben. Fölötte a DEÁK FERENCZ gőzös

Forrás: fentrol.hu
Feltöltve: 2018. 01. 02. 14:09

FELSZABADULÁS

 

SZABADSÁG gőzös Budapesten a Vigadó téren. Háttérben feltehetőleg a VISEGRÁD gőzös 1954 körül.

Felvétel: Bauer Sándor
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 10. 24. 11:24

SZABADSÁG

 

TÁNCSICS gőzös Visegrád alatt. Feltehetőleg a PETŐFI gőzösről fényképezve 1953 körül.

Felvétel: Bauer Sándor
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 10. 24. 11:03

TÁNCSICS

  

FULTON (jobbra), mögötte a KALOCSA más hajók társaságában az Újpesti-öbölbéli téli kikötőben 1949 körül.

Forrás: Facebook.com
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 08. 19. 20:35
Szerkesztő: J Tib

FULTON

 

A RÁBA egy 737 sorozatú hajót, a BARNAUL-t vontatja ki Óbudáról az 50-es években.

Feltöltve: 2017. 07. 02. 17:03
Szerkesztő: - vas -

RÁBA

 

PETŐFI 1953 körül Visegrádnál

Felvétel: Járai Rudolf
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 06. 26. 23:29
Szerkesztő: Kádár Zoltán

PETŐFI

 

A FELSZABADULÁS presszója 1965 körül az Al-Dunán, Újvidék környékén (magyar írókat vitt Belgrádba).

Felvétel: Hunyady József
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 01. 23. 20:00
Szerkesztő: Lajtai László

FELSZABADULÁS

   

A FELSZABADULÁS Újvidéken az 50-es években.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2016. 10. 19. 17:57
Szerkesztő: - vas -

FELSZABADULÁS

  

SZABADSÁG gőzös 1949 körül a Vigadó téren

Forrás: Facebook.com
Feltöltve: 2016. 08. 06. 00:01

SZABADSÁG

 

A DÖMÖS gőzös 1950 körül.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2016. 06. 09. 19:35
Szerkesztő: - vas -

DÖMÖS

 

A KÉKES Győrben, 1954

Felvétel: Békefi Péter
Forrás: Régi Győr
Feltöltve: 2016. 03. 17. 11:52
Szerkesztő: -kt-

KÉKES

  

FELSZABADULÁS gőzös Budapesten 1974-ben. Mögötte a HUNYADI.

Forrás: Facebook.com
Feltöltve: 2016. 03. 10. 09:33

FELSZABADULÁS

  

A KÖRÖS Nagymaros előtt 1953-ban.

Feltöltve: 2016. 01. 27. 19:17
Szerkesztő: - vas -

KÖRÖS

  

Vélhetően az LIII. sz. csavargőzös vontatja a pontonokat 1953-ban.

Feltöltve: 2016. 01. 27. 18:52
Szerkesztő: - vas -

LIII.

 

Az ERCSI gőzös Budapesten, Meszhart lobogóval az árbocán, az 50-es évek elején.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2016. 01. 11. 08:09
Szerkesztő: - vas -

ERCSI

 

TISZA a csepeli szabadkikötőben 1955-ben

Felvétel: UVATERV
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2015. 11. 08. 02:20

TISZA

 

VISEGRÁD gőzös a Lánchídon túl 1955-ben.

Felvétel: UVATERV
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2015. 11. 08. 02:11

VISEGRÁD

 

A DEBRECEN a hajógyári sólyán 1950 körül.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2015. 10. 22. 14:50
Szerkesztő: - vas -

DEBRECEN

 

SZABADSÁG gőzös az ötvenes években

Feltöltve: 2015. 09. 21. 01:17

SZABADSÁG

 

A TAHI vélhetően a Római partnál 1951-ben.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2015. 05. 28. 13:09
Szerkesztő: - vas -

TAHI