Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Egyesült Körösi Gőzhajózási Vállalat, 1878-1879

ikonAdatlap
ikonLajstrom
  • Aktív:
    1878-1879
    Ország:
    HU
    Város:
    Szarvas
    Részletek Merényi-Metzger Gábor: A PETŐFI csavargőzös a Hármas-Körösön c. monográfiájából

    A Körös folyón – a tiszai torkolattól egészen Gyomáig – történő gőzhajózás bevezetésének gondolata először 1875-ben merült fel komolyabban: Az Első Császári és Királyi Szabadalmazott Duna Gőzhajózási Társulat (DGT) ugyanis 1875. február 23-án kelt megkeresésében tudatta Békés vármegye alispánjával, hogy "a társulat a Körös hajózását, és pedig kisebb gőzössel is, még e tavasszal Gyomáig megkezdeni szándékozik". A DGT kérte továbbá, hogy a felmerülő akadályokat a vármegye, valamint a körös-berettyói vízszabályozási főmérnökség addig elhárítani szíveskedjék. Az 1875. október 2-án megtartott próbaút azonban sikertelennek bizonyult, a gőzhajó nem jutott el Gyomáig, a víz sekélysége miatt Endrőd tájékáról visszafordult.

    Csak 1878-ban került ismét napirendre a körösi gőzhajózás bevezetésének a kérdése. Ekkora azonban – miután a DGT elállt a szándékától – a mindössze egy gőzhajóval rendelkező és pontosan a hármas-körösi személyhajózás megteremtésének céljából létrehozott társaság vállalta magára a feladatot. Ez az 1878-ban, Reinhardt Antal, Fellner József és Szuhányi László által alapított konzorcium az Egyesült Körösi Gőzhajózási Vállalat nevet viselte. A szarvasi székhelyű cég egyetlen hajóját pedig - nagy valószínűséggel az 1848/49-es forradalom és szabadságharc kitörésének 30. évfordulója alkalmából - PETŐFI csavargőzösnek nevezték el.

    A PETŐFI-ről a Budapesten 1878. július 4-én kiállított ún. "megakolási" jegyzőkönyvből - melyet Bielek Miksa műegyetemi tanár és Batis Zsigmond főkapitánysegéd látott el kézjegyével - szerezhetünk némi információt. Ezen dokumentum szerint a csavargőzös a budapesti Hartmann József-féle hajógyárban - valószínűleg 1878-ban - épült. Hossza 21,94 méter, legnagyobb szélessége 4,15 méter, mélysége 1,52 méter, a befogadási képessége pedig 29,136 tonna volt.

    A hajó parancsnoka az Egyesült Körösi Gőzhajózási Vállalat egyik tulajdonosa, Szuhányi László hajóskapitány volt, aki július 21-én a PETŐFI gőzös első útjáról a következőket jelentette: "Indulás az újpesti hajógyárból 1878. júl. 20. reggeli 3 ó. 45 p. Baján éjjelezve, júl. 21. reggeli 3 ó. 30 p. folytatja útját Szarvas felé. Különös tisztelettel: Szuhányi, hajóskapitány. A "Petőfi" födélzetén, júl. 21." A hajó július 27-én este 6 órakor érkezett meg Szarvasra, és július 29-én tette meg első útját Szarvas és Gyoma között, majd délután 5 órakor vissza nagy érdeklődés közepett. A menetrendi hajóforgalom napi rendszerességgel 1878. július 31.-én megindult. A hajó az 1878-1879. év téli hónapjaiban nem közlekedett.

    Időközben néhány, a közhangulatot negatívan befolyásoló esemény is történt a PETŐFI-vel kapcsolatban. Egy ladik a nagy szél és a PETŐFI gőzös okozta hullámok következtében felborult. A ladikban utazó hat személy közül mindössze egyet sikerült kimenteni, a többi öt belefulladt a Körösbe. Tíz nappal később, március 16-án pedig egy más típusú panasz fogalmazódott meg a PETŐFI-vel szemben: egy grófi család lefoglalta az egész hajót, és a kapitány "nem respektálva a nagy közönség érdekeit", a többi, utazni akaró személyeknek nem engedélyezte a gőzhajóra való felszállást.

    1879 nyarán egyre több baj, probléma merült fel a PETŐFI-vel kapcsolatban. Április és május hónapokban többször is megfeneklett, vagy a gőzgépe mondta fel a szolgálatot. Akkor ezeket a hibákat - hosszabb, rövidebb idő alatt - sikerült kiküszöbölni, de a Békésmegyei Közlöny június 19-i száma megint arról tájékozat, hogy "A Petőfi gőzös már egy hete nem közlekedik Szarvas és Gyoma között. Utóbbi időben e vállalatnak igen élénk forgalma volt, pontosság tekintetében is minden igényeket kielégített. Most azonban a gépezetben történt sérülés miatt, a gép egyes részeit Budapestre kellett küldeni, s azok onnan eddig vissza nem kerültek."

    Úgy látszik, a hibákat nem sikerült végleg elhárítani.
    "A körösi gőzhajózás Petőfi gőzöse, mely Gyoma és Szarvas közt közlekedett, jún. 25-én véglegesen elhagyta a Köröst. E vállalat az utóbbi időkben igen élénk és jövedelmező volt, elmenetelét csak sajnálnunk lehet."

    Forrás:
    Merényi-Metzger Gábor: A PETŐFI csavargőzös a Hármas-Körösön
    (Szarvasi Krónika, 2003/17)
    www.freeweb.hu/szarvasikronika/17_szam/17_12.htm
  • 1878
    1879

    1879

    Gőzüzemű csavaros vontatóhajó-B/2.

    PETŐFI Épült 1872 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. Intézet
    L:27,40m B:4,68m D:1,20m MP:80 LE