Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Zala-Somogyi Gőzhajó Társulat, 1872-1876

ikonAdatlap
ikonLajstrom
  • Aktív:
    1872-1876
    Ország:
    HU
    Város:
    Keszthely
    1872-ben alakult meg a Zala-Somogyi Gőzhajó Társulat 3010 forint alaptőkével, 307 részvényes tulajdonlásával, a részvényesek többsége Balaton környéki lakos volt. Hamarosan meg is rendelték a társaság első hajóját, és befizették a hajó első törlesztő részletét.

    "A társulat egy 25 lóerős* csavargőzöst szándékozik forgalomba állítani, amely Fülöp, Boglár, Badacsony kikötőit naponként, de más helyeket is, ahová teherszállításra meghívatik. A zalai Balaton-középpartiak más vasúttól távol esve, csakis ezzel érintkezhetnek a déli vaspályavonal boglári indóházával, Zalából szállítva követ, bort, meszet, arató- és cséplőmunkást, Somogyból gabonát, marhát, épületfát." - a Somogy című lap közlése
    (* 25 effektív LE, 80 indikált LE - a szerk.)

    A Balaton harmadik gőzhajója a "BALATON" nevet kapta a keresztségben. Veruda Péter újpesti hajógyárosnak a hajó árának törlesztéseként 3000 forintot kifizettek, a további 2000 forint törlesztésével adósok maradtak. (Más forrás szerint a hajótest már 1871-ben megépült Újpesten, a gőzgép 1872-ben Bécsben. Veruda Péter 1971-ben Angliába távozott, a hajó a telepet átvevő Schönichen Hermann hajógyárából került ki, így feltételezhetően a 3000 forint előleget is 1871-ben fizették ki.)

    A Társulat uszályvontatással, utashajózással és "kéjhajózással" rendszeres forgalmat bonyolított Révfülöp-Badacsony-Boglár között. A Társaság a Révfülöpön vagy Bogláron feladott postaküldemények bérmentesítésére bélyeget nyomatott Z.S.G.T. felirattal. (A bélyegmúzeumban őriznek belőle néhány darabot.)

    A következő év áprilisában az adósság már 5000 forintra rúgott. A lapok hol a társaság vagyonának hanyag kezeléséről, hol pedig a vállalkozást megbuktatni szándékozó szövetkezésről írtak. Így nem csoda, ha a részvényesek - Zala és Somogy megyei birtokosok, kereskedők - pénzüket féltve késlekedtek a jegyzett tőkét befizetni.

    1874 tavaszán egy héttagú konzorcium vette át a társulat ügyeinek vezetését. A következő évben Szuhányi László "könyvvivő és hajókezelési szakértő" mint a társulat felügyelője az ügyvitelt a Dunagőzhajózási Társaságéhoz hasonlóan átszervezte, s egyben elvállalta a társaság révfülöpi irodájának a vezetését is. A társulat hat különböző nagyságú nyitott, fedélzet nélküli fauszályt vásárolt, a legnagyobb 12 öl (22,75 m) hosszú és 20 láb (6,32 m) széles volt. Így a személyszállításon kívül áruszállításra is vállalkozhatott. Az uszályokkal főleg követ és bort szállítottak a déli partokra.

    A hajó vezetését Szuhányi László kapitánytól 1875 tavaszán Nyitrai Aurél vette át, aki a hajó minden útjáról részletes naplót készített. Az első bejegyzést 1875. április 5-én, az utolsót pedig december 4-én végezte. Ezalatt a Balaton gőzös 248 teljes fordulót tett meg Révfülöp-Boglár vagy Révfülöp-Szepezd-Révfülöp-Boglár között. A csavargőzös Révfülöpről menetrendszerűen 7 óra 30 perckor indult Boglárra, innen 12 óra 45 perckor fordult vissza. Gyakran ellátogatott Szepezdre is. A nagyobb nyári forgalom idején délután is átment Boglárra. A menetidő általában 35-45 percig tartott, de üresen, uszály nélkül 25 perc alatt átért. Megrendelésre különjáratban Badacsonyba, Balatonberénybe is elment a hajó.

    A gazdálkodás hiányosságai miatt a cég 1876-ban csődbe ment. A 8469 forintra becsült hajót Konrád Antal bécsi lakos adósság fejében bíróság útján lefoglaltatta, az elárverezését Kronberger Manó bírósági végrehajtó 1876. július 20.-ára tűzte ki a társaság tartozásainak kiegyenlítése céljából. Az árverésre valószínűleg nem került sor.

    A Zala-Somogy Gőzhajó Társulat feloszlatását elrendelő végzés 1877 január 29.-én jelent meg. A társaság tartozása Konrád Antal felé ekkor már 13476 forint és 40 krajcár volt. A BALATON gőzöst végül 1877 március 22.-én árverezték el. A részvényesek pénze elúszott, a hajót Günsberger Lázár boglári kereskedő, a ZSGT korábbi pénztárnoka vásárolta meg egy uszállyal együtt 11329 forintért, akinek Greiner Dávid révfülöpi révbérlővel közös konzorciuma, a Rév-fülöp-Boglári Gőzhajózás néven üzemeltette tovább. A társaságot Günsberger és Tsai. néven 1878-ban felszámolják.

    A hajót árverésen 8000 forintért megvásárló társaság a Dunára vitte azt, és Bezdán-Apatin vonalon közlekedtette. A gazdasági bukásban nagy szerepe volt a politikának és a Balaton Gőzhajózási Társaság (a KISFALUDY gőzös üzemeltetője) tevékeny "közreműködésének". Mint látható a politikai intrika, a gazdaság és politika bűnös összefonódása nem csak a mi korunk jellemzője, az aranykornak tekintet reformkorban is ment a "könyöklés".

    A társaság történetének további érdekessége, hogy az árverés után két évvel, 1878-ban Szuhányi László hajóskapitány Reinhardt Antallal és Fellner Józseffel Szarvason megalapítja a Egyesült Körösi Gőzhajózási Vállalatot, és a PETŐFI névre keresztelt egykori BALATON gőzössel ismét hajózni kezd, ezúttal a Hármas Kőrösön.

    Források:
    Horváth József: HAJÓK, NEVEK, HAJÓNEVEK (2008. 05. 06.)

    http://www.uskok.eoldal.hu/cikkek/cikkeim_-irasaim/hajok_-nevek_-hajonevek


    Dr. Bíró József: A legöregebb hajó (28. Hajó Magazin, 1997. szeptember)

    http://www.hajomagazin.hu/28balaton.html


    P.Miklós Tamás: Kővágóörs-Révfülöp és a Balatoni Zala-Somogy Gőzhajó Társaság Története (1872-1879) (Révfülöpi Honismereti Egyesület 2007)
  • 1872
    1876

    1876

    Gőzüzemű csavaros vontatóhajó-B/2.

    BALATON Épült 1872 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. Intézet
    L:27,40m B:4,68m D:1,20m MP:80 LE