Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

GULF EXPRESS exMCL EXPRESS exPLANET exPANNON SKY

ikonAdatlap
ikonMűszaki adatok
  • Besorolás:
    IMO szám:
    9191101
    Mmsi:
    304010998
    Állapot:
    aktív
    2000-PANNON SKY, Mahart Rt, Budapest, HU (A hajót az átadás napján eladták)
    2000-PLANET, Planet River Liner GmbH, Haren/Ems, Saint John's, ATB
    2004-MCL EXPRESS, Planet River Liner GmbH, ATB
    2014-GULF EXPRESS

    Ezek a hajók a magyar államnak az orosz államadósság fejében felajánlott fizetség gyanánt épültek az oroszországi ASTRAKHAN SHIPYARD - ban. Eredetileg öt hajó megépítéséről volt szó, de a két legutolsó kivételével az összest értékesítették még az építés során. Mivel az oroszok minél rövidebb idő alatt le akarták tudni a tartozást, ezért az építés során minden berendezésből a rendelkezésre álló legdrágábbat6 építették a hajókba. Egy eredetileg német hajó terveit használták fel, némi átalakítással. Így kapott mindhárom hajó német darukat, gyro-compasst, kormányberendezést, vezérlő autómatikát, stb. Ez volt az oka a szükségesnél nagyobb teljesítményű és így drágább főgép beépítésének is. A főgépeknek köszönhették a hajók a méretükhöz képest szokatlanul nagy végsebességet és a rendkívüli gyorsulását. (Az ember néha úgy érezte, mintha motorcsónakot vezetne, a rendkívüli sebességnövekedés miatt a Pannon Star egyik parancsnokának szavai). Viszont ennek következményeként az üzemanyag-fogyasztás is nagyobb volt, mint azt a hajók méretei indokolták; ez pedig rosszabb gazdaságossági mutatókat eredményezett. A másik főgéppel kapcsolatos érdekesség az, hogy az üzemére nézve ún. nehézolajos gépek, ami ebben a hajóméretben napjainkban szokatlan. Ilyen méretű hajók általában egyszerű dízel üzemű főgéppel készülnek. A nehézolajos üzem miatt a gépüzemvezető mellett még egy géptisztet és egy elektrikus tisztet is előirt a regiszter. Itt kell megemlíteni, hogy a szokatlan üzem miatt az olajtankok is szokatlan helyekre kerület: az egyik nehézolajtank pl. hely hiányában a hajó elejébe, a forecastle (prova) alá a forepeak ballaszt tank mögé lett beépítve. A beépített automatikák és berendezések jó minősége, illetve a német tervek ellenére a hajók nem arattak osztatlan lelkesedést a személyzetek körében. Ennek oka az orosz építésben, összeszerelésben és az építés során felhasznált anyagok minőségében keresendő. (Forrás: Hajóportrék - Magyar tengerjárók 1945 - 2000 (Navigare press, Bp. 2002.), Lloyd's Ships Index 2004)
  • Épült1999, Sudo. Zavod 'Morskoy', Astrakhan, RU, #1
    Legnagyobb hossz:93,28 m
    Hossz a függélyek között:84,50 m
    Szélesség a főbordán:16,50 m
    Oldalmagasság:7,60 m
    Legnagyobb merülés:6,25 m
    DWT:4800
    GRT:3784
    Főgép típus:MAK 8m 32
    Főgép teljesítmény:4720 LE
    Holtvizi sebesség:14,5 csomó