Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Ganz Danubius Balatonfüredi Hajógyár RT, 1988-1996

ikonAdatlap
ikonHajók
  • Ország:
    HU
    Város:
    Balatonfüred
    Aktív:
    1988-1996
    Rövid név:
    Ganz
    A korábbi időszakok sikerei után a Ganz Danubius Hajó- és Darugyár szintjén is éreztette hatását a gazdasági élet területén mutatkozó visszaesés. A hazai és a külföldi piacokra épülő hajók eladásához hiányzott a fizetőképes kereslet, megkezdődött az eladósodás. A vállalat fennmaradásához tőkebevonás és gyártmány-szerkezetváltoztatás volt szükséges. Döntés született, hogy a Ganz Danubius gyárait önálló működésű részvénytársaságokká szervezik át. Ezen előzmények után, 1988. november 11.-én megtartott alakuló közgyűlésen egyhangúan a Ganz Danubius Balatonfüredi Hajógyárát részvénytársasággá nyilvánították. A hét részvényes 535 darab részvénnyel 535 szavazati jogot kapott. 1988-ban a hajógyár részt vett és elnyerte a 10 db. 250m3 szétnyíló uszály legyártására vonatkozó török versenytárgyalást. Az uszály különlegessége abban volt, hogy a rakterébe helyezett anyagot (tengerfenékiszap) a kitermelés helyétől távolabb vitte. A kiürítéskor a hajótest hosszirányban a raktér két végén elhelyezett csuklók körül szétnyílt, s az iszap saját súlyánál fogva kifolyt a tengerbe. A tervek a német Germanischer Lloyd hajóosztályozó társaság előírása és jóváhagyása mellett készültek. A termelés akadozott, ennek ellenére a hajó jellegű termékekből elkészült 9 db. 16 tonnás úszódaru-alkatrész, a Budapesti Közlekedési Vállalatnak 3 db. személyhajó, felújítottak 2 db. vízibuszt és a SZÉCHENYI kompot. A műanyagüzem termékcsaládja az ismert BALATON vitorlástípus sorozatából és a egyéb műanyagtermékekből állt össze. A pénzügyi helyzetet nehezítette a korábban gyártott termékek cégeinek átmeneti vagy végleges fizetésképtelensége. Ilyen körülmények között a részvényesek bizalma is megingott, nem látták a jövőt. 1990-ben a tervezett 6 db. szétnyíló uszályból 5 db készült el, felújították a VÍZVÁR motoros hajót és a balatoni KISFALUDY kompot. 1991-ben egyre nyilvánvalóbbá vált a 10 db 250m3-es szétnyíló török uszályok legyártása után nincs újabb hajómegrendelés. 1992. október 14.-én a Veszprém Megyei Bíróság megindította a felszámolási eljárást. A felszámolással egy időben Balatonfüreden megszűnt a hajójellegű termékek gyártása. Az utolsó hajóval kapcsolatos munka a gyárban épített JÉGTÖRŐ XI. nevű hajó elektromos rendszerének teljes felújítása volt. Árbevételt ebben az időszakban csak az egyéb jellegű bérmunkák, illetve a helyiségek bérbeadása jelentett. A létszám 1993-ra 69 főre csökkent. Eközben kihasználva a turisztikai lehetőségeket, korszerűsítéssel a kikötőt, alkalmassá tették vitorlás hajók elhelyezésére. Ez magával hozta a vitorlás hajók javításából és téli tárolásából eredő árbevételt. A kikötő a hajógyárat alapító Richard Young nevét kapta. Az 1996-ban a 115 éves balatonfüredi hajógyártás véget ért. Az új tulajdonos a Sennebogen vállalatcsoporthoz tartozó Termelés Logistic Centrum Kft. (TLC Kft.) lett. Az új tulajdonos a vételtől nem a piac megszűnését várta, hanem a termelés továbbvitelét, a meglévő új piacok igényeinek kielégítésével. Ezért a gyár épületei teljesen, berendezéseinek jelentős része megmaradt, nem jutott olyan sorsra, mint az Óbudai Hajógyár. Még ebben az évben a műanyagüzem termelésének elindításához a TLC Kft. megalakította a Balatonfüredi Hajógyár Kft.-t. Ezzel a név megőrzése mellett lerakták a további műanyaghajó-építés alapjait.
    Jogelődök