Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
Al-dunai Vaskapu-szabályozási Fővállalat, 1890-1899
- Aktív:1890-1899▼Ország:AHVáros:OrsovaRövid név:AVVA magyar kereskedelemügyi miniszter 1889 december 15.-én írt ki pályázatot a szabályozási munkálatok elvégzését végző vállalat megalapítására. Végül 1890. május 22-én Hajdú Gyula építési vállalkozóval, Luther Hugó braunschweigi gyárossal és a berlini Disconto-társasággal mint egyetemes társvállalkozókkal megkötötték a szerződést és a vállalat megalakult. A munkák 1890 szeptember 15.-én kezdődtek. A műszaki és általános kormányzati felügyeletet a vállalat felett az Al-dunai Vaskapu-szabályozási m. kir. Művezetőség látta el.
A Vállalt telephelyei:
Orsova: igazgatóság, főraktár, hajóépítő telep, téli kikötő, faraktár,
Ogradina: kőbánya,
Vaskapu-szakasz: építő telep,
Jucz-szakasz: építő telep,
Magyar grébeni szakasz: építő telep,
Szerb grébeni szakasz: építő telep,
Izlás-Tachtália szakas: építő telep,
Kozla-Dojke szakasz: építő telep,
Sztenka szakas: építő telep.
A vállalat gőzösei, munkagépei, köves hajói, és vasúti felszerelései:
Gőzhajók:
1. VÁSÁRHELYI PÁL vontató kerekes gőzös
2. DRÁVA vontató kerekes gőzös
3. JUCZ vontató kerekes gőzös
4. Sodronykötél vontató
5. ORSOVA csavargőzös (elpusztult 1893-ban)
6. FIUME csavargőzös (elpusztult 1894-ben)
Munkagépek:
7. 3 db. sziklazúzó
8. 7 db. fúróhajó (melyből 3 db. idővel elpusztult vagy elbontatott)
9. 7 db. kotróhajó (melyből 2 db. idővel elpusztult)
10. 2 db. universalhajó
11. 2 db. mélységmérő (szondír) hajó (melyből 1 db. idővel elpusztult)
12. 1 db. cölöpverő géppel ellátott hajó
13. 2 db. úszódaru
14. 1 db. úszóműhely
15. 1 db. lokomobil a nagy kovácsműhelyben
16. 1 db. hajtógép a juczi műhelyben
17. 1 db. hajtógép az úszóműhelyben
Köves hajók és segédjárművek:
18. 20 db. kis köves hajó
19. 30 db. közép köves hajó
20. 7 db. nagy köves hajó
21. 40 db. horgonyzó dereglye
22. 120 db. különféle ladik
23. 8 db. tanyahajó
Vasúti felszerelések:
24. 8 db. lokomotiv
25. 23 km. vágány
26. 432 db. gőzkocsi
27. 10 db. fordítókorong
28. 6 db. váltó keresztezéssel
Forrás: Gonda Béle: Az al-dunai Vaskapu szabályozása, Bp. 1896., 164-166 o.
A folyami gőzhajózás több mint száz évében sok érdekes gőzhajózási vállalat működött hosszabb - rövidebb ideig a királyi Magyarország folyóin – csatornáin, s tavain. Közülük ragadunk ki néhányat, különösen olyanokat, melyeknek tevékenysége a hajózáson túl, a vízi út és a vízi közlekedés fejlesztésére is kiterjedt.
Ilyen volt az 1889-ben alapított Al-dunai Vaskapu-szabályozási m. kir. Fővállalat. Székhelye, a munkálatok középpontjában, Orsován volt. Feladata az Ómoldova és Turnu Severin (Szörény vára) közötti közel 110 kilométeres zuhatagos folyószakasz, a magyar Al-Duna szabályozása, melyre az 1871. évi londoni szerződés hatalmazta fel Ausztria-Magyarországot.
E munkálatok közben kilenc csatornát robbantottak (Stenka, Kozla-Dojke, Izlas-Tachtalia, Jeliseva, Svinica, Jucz, Vaskapu feletti, Kisvaskapu és Vaskapu), összesen 18,8 kilométer hosszban a sziklás mederfenékbe. E robbantásokkal 1899 szeptemberéig 700.000 m3 sziklát távolítottak el a hajózás útjából, s több kilométeres zárógátakat építettek a szabályozás során.
A társaság hajóparkja a munkálatok vége felé már csak 2 db vontató kerekes gőzösből, 1 db vontató csavargőzösből, összesen 1036 LE-vel, 57 db fauszályból, négy pontonból és 20 különböző munkagépből állt. Gonda Béla miniszteri tanácsos e tárgyban írott könyvéből viszont tudjuk, hogy a munkálatok során két gőzösük, és több fauszályuk elpusztult.
A megmaradt vízi-járműveket 1899 végén, a felszámoláskor, 1 millió Frankért a román kormány vette meg, a kis személyszállító kivételével, melyet már korábban eladtak a szerb állami hajózásnak.
Az Al-dunai Vaskapu-szabályozási Fővállalat, a csatornák átadása után felszámolt, és átadta a helyét az Al-dunai m. kir. Hajózási Hatóságnak, mely majdnem 20 évig végezte igen fontos feladatát.
A vállalat hajóiról kevés érdemleges adatunk van, hat gőzösükről tudunk több-keveset. Az egyik legnagyobb vontatójuk, a kétkéményes VÁSÁRHELYI PÁL kerekes gőzös volt, mely 1891-ben épült Budapesten. 1899-től TRAIAN néven az Navigatiune Fluviala Romana tulajdona, majd 1901-től BRANCOVEANU lett a neve. 1931-ben átépítették személyhajóvá. 1951-ben ismételten átépítették, s az új neve 16 FEBRUARIE lett a Navrom tulajdonában.
A vállalat DRÁVA gőzösét (é:1883) a Dráva - Gőzhajózási Társaságtól vették meg 1891-ben. 1899-től DECEBAL lett a neve az N.F.R.-nél. 1901-től MIRON COSTIN lett, majd 1908-ban átépítették uszályhajóvá, N.F.R. 495-ös számmal.
A JUCZ nevű kerekes vontatógőzöst már 1896-ban eladta a Vaskapu-szabályozás. A következő év januárjában érkezett Újpestre javításra, még eredeti nevén. Új tulajdonosa vélhetően átkeresztelte, mert később e néven nem szerepelt többé. Főméretek hiányában nincs lehetőség a későbbi hajónevek között beazonosítani.
Az ORSOVA és FIUME nevű vontató csavargőzöseik még 1893-ban, ill. 1894-ben elpusztultak a munkálatok során. A VASKAPU nevű személyszállító még 1872-ben épült Óbudán a DDSG részére LOCALBOOT I néven. 1881-től OMNIBUS I. lett a neve. 1888-ban átépítették, majd eladták a magyar államnak, s így a szerveződő MÁV hajózás kötelékébe került. A MÁV adta bérbe a Vaskapu-szabályozásnak. Innen vették meg a szerbek 1899 elején, s a továbbiakban Zimony ás Belgrád között látott el postahajó szolgálatot MORAVA néven.
Horváth József: Magyar lobogóval a Kárpát-medence folyóin. Hajdan volt vállalatok I. Akik egykor összekötötték a Danubius az Isterrel.
A cikk elérhető a www.uskok.eoldal.hu honlapon 1899
Gőzüzemű úszómunkagép-D/5.
HALADÁS Épült 1887 Hartmann József Hajó- és Gépgyár (III.)L:27,45m B:6,10m D:2,60mI. FÚRÓHAJÓ Épült 1891II. FÚRÓHAJÓ Épült 1893SZIKLATÖRŐ Épült 1889 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. IntézetL:24,00m B:6,00m D:0,90m MP:80 LE1899