Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
Első Magyar Gőzhajózási Társaság, 1867-1871
- Aktív:1867-1871▼Ország:HUVáros:BudapestA DGT nyomását érezve Szathmáryék újabb tőkéstársakat kerestek, s 1867 októberében Első Magyar Gőzhajózási Társaság néven átalakultak Ivánka Imre elnökletével. Új székhelyük a Felduna soron a Stein féle házba került. Kapitányaik között több Fiuméban végzett volt tengerészkapitányt találunk. A vállalatnak 1868 végén már nyolc gőzöse járta a Dunát. Egy évvel később hat kerekes vontatógőzös, négy kerekes személyszállító és kettő áruszállító csavargőzös, továbbá hét uszályhajó volt az állományukban. 1870-ben további öt uszályuk épült, s 23 állóhajójuk fogadta az utasokat. Hajóik csak részben voltak új építésűek, más részüket idegenből vásárolták, mint például a WALSCHLÖSSCHEN drezdai hajót, mely ÚJPEST néven került a lajstromukba, majd később a VÁCZ nevet kapta. A társaság BEZDÁN csavargőzöse a császári dunai flottillától került az állományukba, hol a DALMATIA nevet viselte. Nyolcas számon lajstromozott HONVÉD gőzösük, mely eredetileg a TISZA nevet viselte, 1869 februárjában a FÖLDVÁR nevet kapta, HONVÉD néven pedig, új hajót építtettek. 1870-ben egyik gőzösüket PETŐFI névre keresztelték. A DGT nagyon nehezen viselte a versenytársakat, kapitányaik a versengést olykor az összeütközésig fokozták. Ilyen szomorú eset volt az Első MGT SZLAVÓNIA gőzösének ütközése Apatin és Bezdán között a DGT CARL LUDWIG gőzösével, melynek során heten meghaltak az utasok közül, s még több áldozat is lehetett volna, ha a SZLAVÓNIA kapitánya, Návay Kálmán, nem olyan rátermett tiszt. A vállalat további hajói a BAJA, PAKS és KALOCSA vontató kerekes gőzösök voltak.
Az Első Magyar Gőzhajótársaság kezdeményezője volt a kiegyezést követően alakult magyar hajózási társaságok egyesülésének. Egymással is versengve, a DGT kíméletlen versenyét tapasztalva, valamennyien hamar rájöttek ennek szükségszerűségére, s 1871-ben Egyesült Gőzhajózási Társaság néven szövetkeztek (EMGT). Az Első MGT 11 hajót, 12 uszályt és 23 állóhajót vitt az egyesülésbe.
Horváth József, A géperejű folyami hajózás hazai története I.
A cikk elérhető a www.uskok.eoldal.hu honlaponJogutódok 1871
Gőzüzemű oldalkerekes személyhajó-A/1.
BUDA-PEST Épült 1867 Stabilimento Tecnico Fiumei HajógyárL:62,48m B:13,64m D:1,30m Disp:325t MP:620 LEGőzüzemű oldalkerekes vontatóhajó-B/1.
BAJA Épült 1869 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RTB:14,53m D:1,04m Disp:326t MP:600 LE