Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Nagybátony – Újlak Egyesült Iparművek Rt. , 1930-1949

ikonAdatlap
ikonHajók
  • Ország:
    HU
    Város:
    Budapest
    Aktív:
    1930-1949
    Székhelye: Bp. V. Vilmos császár út 16. Alakult 1928-ban az Angol - Magyar Bank közreműködésével, amely az Újlaki Tégla és Mészégető Rt.-nek a szénpiactól való függetlenítése érdekében kezdeményezte a Nagybátonyi Szénbánya Rt.-vel való egyesülést. Alaptőkéje az egyesüléskor 2,4 millió P-t, 1930-ban 4,2 millió P-t tett ki. Megalakulásakor magába olvasztotta az Újlaki Tégla és Mészégető Rt. által alapított Egyesült Építőipari és Hajózási Rt.-t is. Üzletköre: szénbányászat, építési anyagok, tégla, tetőcserép, födémek, azbesztcementpala, papírlemez, különféle cementáruk, műkő, stb. gyártása, tömegcikkeke fuvarozása a Dunán és a Tiszán, kavics- és homokkotrás. Átlagosan 3300 munkást foglalkoztatott.
    Telephelyei: dunaparti kavics- és homokrakodók a Cserepes úton és a Műegyetem rakparton és a Bodor utcában. Dunakotrási és hajózási üzemet is működtetett.
    Igazgatóságának tagjai: dr. Kállay Tibor, br. Radvánszky Albert, dr. Iklódy - Szabó Andor, dr. Görgey István, dr. újlaki Müller Péter.
    Érdekeltségei: Lloyd Építőipar Rt., azelőtt Lean Betonipari Építő Rt. (1936-ban magába olvasztotta), Portex Tüzelőanyag-kereskedelmi Rt., Focus Tüzeléstechnikai és Hőgazdasági Rt., Szentendrei Papírgyár Rt. A téglagyárak termelése 1930-1938 között fellendült.
    A háború idején hadiüzemként működtek. A háború után a helyreállítási munkák hoztak újabb fellendülést a vállalatnak. Szénbányáit 1946-ban vették állami kezelésbe, egyéb üzemeit 1949-ben államosították.