Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
Ganz Hajógyár, 1949-1951
Adatlap
Lajstrom
Épített
- Aktív:1949-1951▼Ország:HUVáros:Budapest/ÚjpestRövid név:GanzA magyar kormány 1946-ban létrehozta a Nehézipari Központot a NIK-et, melynek feladata az iparvállalatok állami ellenőrzése, majd fokozatos állami tulajdonba vétele volt. Ennek keretében felosztották a Ganz Konszernt és 1948-ban különvált a Ganz Waggon és Gépgyár, a Ganz Villamossági Gyár, valamint a Ganz Hajógyár. Az angyalföldi hajógyár 1948-ban a már elkészült 6 jóvátételi hajón kívül még 100 darab 1100 tonnás hajóra kapott megrendelést a Szovjetúniótól. A magyar hajóépítésben példa nélküli nagy feladat a gyár alapvető átszervezését tette szükségessé. Ennek során átrendezték és kibővítették a sólyateret, felépítették az új gépműhelyt, a régit bordahajlítóvá alakították át. Futódarukat szereltek fel és megépítették az új szerelő partfalat. Ezt a nagyarányú rekonstrukciót az is sürgette, hogy 1947. július 10.-én leégett a hajóműhely. Az újjáépítést és a bővítéseket követően 3300 négyzetméteren egy korszerű hajógyár állt rendelkezésre. Az új tervezésű, 800 lóerős főgéppel felszerelt, 1100 tonnás tengeri áruszállító hajó első példánya, az ULJANA GROMOVA 1949-ben került átadásra a szovjet megbízottaknak, s még ebben az évben újabb öt is elindult a távol-keleti vizekre. 1953-ban minisztertanácsi határozat elrendelte a Hajóipari Tröszt létrehozását. Ebbe tartozott az Óbudai Hajógyár, a Balatonfüredi Hajógyár, a Váci Hajógyár mellett a Ganz Hajógyár is, melynek neve 1951-től Gheorghiu Dej Hajógyár lett.
Itt épült ismertebb hajók:
1949-ULJANA GROMOVA a 100 darabos tengeri áruszállító sorozat első egysége 1951
Áruszállító motorhajó-B/5.
DEREGLYE I. Épült 1945 Ganz HajógyárL:18,00m B:3,40m D:0,80m Disp:20t MP:24 LEGőzüzemű úszódaru-D/5.1
ÚJPEST Épült 1906 Danubius-Schönichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár RT.L:28m B:10m D:1,40m1951
#1553 MUSSORGSKY Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő: Kamchatka Shipping Co.L:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE#1556 OM Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő: Kamchatka Shipping Co.L:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE#1557 TURA Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő: Szovjet Állami Távol-Keleti Hajózási VállalatL:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE#1558 TOBOL Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő: SudoimportL:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE#1572 TAGIL Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő: Szovjet Állami Távol-Keleti Hajózási VállalatL:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE