Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Ganz Hajógyár, 1949-1951

ikonAdatlap
ikonLajstrom
ikonÉpített
  • Aktív:
    1949-1951
    Ország:
    HU
    Város:
    Budapest/Újpest
    Rövid név:
    Ganz
    A magyar kormány 1946-ban létrehozta a Nehézipari Központot a NIK-et, melynek feladata az iparvállalatok állami ellenőrzése, majd fokozatos állami tulajdonba vétele volt. Ennek keretében felosztották a Ganz Konszernt és 1948-ban különvált a Ganz Waggon és Gépgyár, a Ganz Villamossági Gyár, valamint a Ganz Hajógyár. Az angyalföldi hajógyár 1948-ban a már elkészült 6 jóvátételi hajón kívül még 100 darab 1100 tonnás hajóra kapott megrendelést a Szovjetúniótól. A magyar hajóépítésben példa nélküli nagy feladat a gyár alapvető átszervezését tette szükségessé. Ennek során átrendezték és kibővítették a sólyateret, felépítették az új gépműhelyt, a régit bordahajlítóvá alakították át. Futódarukat szereltek fel és megépítették az új szerelő partfalat. Ezt a nagyarányú rekonstrukciót az is sürgette, hogy 1947. július 10.-én leégett a hajóműhely. Az újjáépítést és a bővítéseket követően 3300 négyzetméteren egy korszerű hajógyár állt rendelkezésre. Az új tervezésű, 800 lóerős főgéppel felszerelt, 1100 tonnás tengeri áruszállító hajó első példánya, az ULJANA GROMOVA 1949-ben került átadásra a szovjet megbízottaknak, s még ebben az évben újabb öt is elindult a távol-keleti vizekre. 1953-ban minisztertanácsi határozat elrendelte a Hajóipari Tröszt létrehozását. Ebbe tartozott az Óbudai Hajógyár, a Balatonfüredi Hajógyár, a Váci Hajógyár mellett a Ganz Hajógyár is, melynek neve 1951-től Gheorghiu Dej Hajógyár lett.

    Itt épült ismertebb hajók:
    1949-ULJANA GROMOVA a 100 darabos tengeri áruszállító sorozat első egysége
  • 1949
    1951

    1951

    Áruszállító motorhajó-B/5.

    DEREGLYE I. Épült 1945 Ganz Hajógyár
    L:18,00m B:3,40m D:0,80m Disp:20t MP:24 LE

    Dízelüzemű úszódaru-D/4.1

    TÁNCSICS MIHÁLY Épült 1949 Ganz Hajógyár
    L:36m B:16m Disp:240t

    Gőzüzemű úszódaru-D/5.1

    ÚJPEST Épült 1906 Danubius-Schönichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár RT.
    L:28m B:10m D:1,40m
  • 1949
    1951

    1951

    #1553 MUSSORGSKY Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő: Kamchatka Shipping Co.
    L:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE
    #1555 LUGA Épült Tengeri áruszállító hajó
    L:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE
    #1556 OM Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő: Kamchatka Shipping Co.
    L:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE
    #1557 TURA Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő: Szovjet Állami Távol-Keleti Hajózási Vállalat
    L:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE
    #1558 TOBOL Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő: Sudoimport
    L:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE
    #1559 OB Épült Tengeri áruszállító hajó
    L:70,00m B:10,05m D:3,68m Disp:1788t MP: 2 X 294 kW
    #1560 SOZH Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő:
    L:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE
    #1572 TAGIL Épült Tengeri áruszállító hajó Megrendelő: Szovjet Állami Távol-Keleti Hajózási Vállalat
    L:70m B:10m D:3,8m Disp:1820t MP:2 X 400 LE