Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
MESzHART Magyar-Szovjet Hajózási RT., 1946-1955
Adatlap
Lajstrom
- Aktív:1946-1955▼Ország:HUVáros:BudapestSzovjet nyomásra 1946 tavaszán megalakult a Magyar-Szovjet Hajózási RT. (Meszhart), s az új társaság a folyamhajózás mellett a folyam-tengerhajózást is feladatául kapta. A DTRT hajók nélkül vegetált. Az itthon maradt hajók közül a TISZA készült el legelőször, s került be az új cégbe. A másik fél nem látta szükségesnek, hogy maga is betegye részét a rablott holmiból. A KOLOZSVÁR URAL, a KOMÁROM DESNA, s az osztrák területen kiemelt és hazahozott SZOLNOK MANICS néven, mint hadizsákmány került a Sovtorgflot tulajdonába. S ez még csak a kezdet volt! Az UNGVÁR pótlására 1943-ban építeni kezdett hajótestet befejezése után SIMEIZ néven vitték el. Az ott lévő vasanyagból készültek el a KOREIZ, DON, KALMIUS, MASSANDRA, LIVADIA nevű jóvátételi hajók. A fogságban rekedt hajókon lévők sorsa sem volt sokkal biztatóbb. 1946 végére sokan elhagyták már a hajókat. Hiába tett meg mindent a DTRT vezetése, hogy hajóit visszakaphassa a hazajövetel egyre csúszott. A személyzet a hajók állagát igyekezett megóvni, sőt a BUDAPEST Deggendorfban motorokat is cserélt. A lemorzsolódott személyzetet egy ideig próbálták itthonról pótolni, de miután többen mentek el, mint jöttek haza, ezt is leállították. Lakos az új, és Roediger a régi igazgató addig tárgyalt, míg végre az amerikaiak engedtek, s a hajók 1947 tavaszán hazatértek. Rövid javítás után a Meszhart színeiben csatasorba álltak a TISZA mellé. Csak annyi változott, hogy a KASSA a DEBRECEN nevet kapta az ismételt területcsatolás miatt. Látszólag visszaállt a régi rend, a hajók sűrűn forogtak Budapest és Levante között. Visszahódították régi útvonalaikkal érintett piacot. A magyar tengerészet korábbi jó hírneve volt a zálog, s tengerészeink az új helyzetben is megállták helyüket. Csak a mélyben forrt valami! A legjobb kapitányok partra kényszerítve, irodákban kuksoltak, rosszabb esetben Recsken kínlódtak. A gyorstalpaló hadnagyi tanfolyam pedig hatelemis újdondászokkal indult. A Meszhart négy hajójának teljesítménye az akkori őrült versenyszellemben elérte lehetséges maximumát, s e teljesítményt a hajók és a személyzet kockáztatása nélkül már nem lehetett fokozni. Az igények viszont folyamatosan növekedtek. A petróleumlámpától a heluani hídszerkezeti elemekig mindent szállítottak, ami e kis hajókba beleférhetett. A vállalat vezetése hiába folyamadott a kormányhoz hitelért, új hajó vásárlására nem volt lehetőség. Hajógyáraink kapacitását teljes egészében lekötötte a jóvátételi hajók gyártása. 1947-55 között 65 tengeri hajó épült jóvátételre az újpesti gyárban! A vállalat szovjet résztulajdonosa ennek ellenére sem adott apportba egyetlen hajót sem.
A megoldást a Meszhart megszűnése hozta meg. A szovjet fél 1954-ben kivonult a cégből, s a folyam-tengeri hajók üzemeltetését ismét az addig alvó cég, a DTRT vette át.
Horváth József: Mi lesz veled magyar tengerhajózás? Aqua Magazin, 2001. 23. sz.JogelődökJogutódok 1955
Gőzüzemű oldalkerekes személyhajó-A/1.
1. ÁLLÓHAJÓ Épült 1916 Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:61,80m B:15,80m D:1,30m MP:550 LEDEÁK FERENCZ Épült 1896 Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és KazángyárL:77,90m B:15,40m D:1,70m MP:800 LEERCSI Épült 1888 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. IntézetB:10,0m D:1,1m MP:180 LEFELSZABADULÁS Épült 1917 Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:77,40m B:15,313m D:1,75m MP:840 LEKOSSUTH Épült 1913 Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:62,72m B:15,72m D:1,66m MP:580 LEKÖRÖS Épült 1939 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:48,52m B:13,17m D:1,30m MP:380 LESZENT ISTVÁN Épült 1918 Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:77,40m B:15,29m D:1,50m MP:800 LEGőzüzemű csavaros személyhajó-A/2.
I. Épült 1918 Schlick-Nicholson Hajógyár RTL:27,18m B:5,20m D:1,50m MP:120 LEGőzüzemű oldalkerekes vontatóhajó-B/1.
BIHAR Épült 1894 DGT Óbudai HajógyáraL:62,90m B:14,92m D:1,40m MP:680 LECSABA Épült 1915 Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:30,94m B:8,63m D:0,85m MP:120 LETIHANY Épült 1914 Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:55,10m B:14,24m D:1,10m MP:450 LEZAGYVA Épült 1880 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. IntézetL:54,72m D:1,45m MP:350 LEGőzüzemű csavaros vontatóhajó-B/2.
FRITZ Épült 1922 Ruthof WerftL:42,70m B:8,15m D:1,95m MP:2x325 LEÁruszállító motorhajó-B/5.
ADONY Épült 1919 Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:59,84m D:2,10m MP:2x80 LEBUDA Épült 1937 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:67,50m D:2,00m MP:2x400 LEETELE Épült 1937 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:67,50m D:2,00m MP:2x400 LEHUNOR Épült 1938 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:67,50m D:2,00m MP:2x400 LEMAGYAR Épült 1939 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:67,50m D:2,00m MP:2x400 LEDízel-elektromos oldalkerekes vontatóhajó-B/9.
BAROSS Épült 1940 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:61,30m B:17,75m D:1,24m MP:3x400 LESZÉCHENYI Épült 1938 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:61,30m B:16,80m D:1,20m MP:3x400 LEFolyam-tengeri motorhajó-C/1.
BUDAPEST Épült 1934 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:56,52m D:2,30m MP:2x180 LEDEBRECEN Épült 1939 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:77,30m D:3,10m MP:2X400 LESZEGED Épült 1936 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:59,13m D:2,55m MP:2X180 LETISZA Épült 1937 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RTL:73,22m D:3,10m MP:2x400 LE