1914-ZSÓFIA FŐHERCZEGNŐ, Épült
DDM-ZSÓFIA HERCZEGNŐ típusú gőzüzemű oldalkerekes személyhajó Dresdener Maschinenfabrik Uebigau D
Alkatrészenként szállították a Dunára és Deggendorfban szerelték össze. Röviddel üzembeállítása után átkeresztelve ZSÓFIA HERCZEGNŐ névre. Eredetileg a MFTR luxusyachtja.
L:67,00m B:14,80m D:1,30m MP:800 LE ▼
Legnagyobb hossz: | 67,00 m |
Hossz a függélyek között: | 64,00 m |
Legnagyobb szélesség: | 14,80 m |
Szélesség a főbordán: | 8,00 m |
Fixpont magasság: | 7,14 m |
Oldalmagasság: | 2,20 m |
Legnagyobb merülés: | 1,30 m |
Főgép típus: | Háromhengeres compound /triplex/ gép. |
Főgép teljesítmény: | 800 LE |
|
1914.11.13-diplomáciai küldetésen: A folyammenti harcvonalaknak és azok mentén felállított csapatoknak szemléjére az uralkodókat és hadvezéreket időközönként a „ZSÓFIA“ gőzös vitte. Ezzel a gőzössel utaztak el Budapestről 1914. november 13-án a haditudósítók is. A „ZSÓFIA“ gőzös november 13-ától 17-ig sajtófőhadiszállás, 1915. május 24-től pedig Jenő főherceg, hadvezér főhadiszállása volt. Ugyanekkor István Károly főherceg is megjelent rajta. 1915. november 4-én János Mecklenburgi herceg, majd november 11-én Mackensen tábornagy, hadvezér utazott rajta Semendriára. December 31-én pedig Ferdinánd bolgár cár, Boris trónörökös és Frigyes főherceg tartózkodott a ZSÓFIÁ-n. 1916. január havában Vilmos német császár és Joachim herceg tettek rajta egy utat a Dunán lefelé. 1918. július 9-én ismét Mackensen tábornagy és szeptember 6-án Lajos bajor király utaztak Belgrádból-Lomra a "ZSÓFIÁ“-val a német csapatok megszemlélésére. Szeptember végén másodízben utazott a "ZSÓFIA“ yachttal Vilmos német császár Giurgutól-Csernavodáig, ez útjában találkozott a császár Ferdinánd bolgár királlyal.
1925-től Budapesten sétahajó.
1944- július 2.-án a szövetségesek bombázása elől az MFTR-kikötőbe tartó hajó a Margit híd budai hídfője alatt keresett menedéket, de a hajó orr- és tat része fedezék nélkül maradt. Egy eltévedt bomba a hajó mellett a vízbe csapódott. A hajófenék a mellső részen benyomódott, 2 főborda és 8 keresztborda eltörött, a berendezési tárgyak megrongálódtak, de vízbetörés nem történt.
1944-végén Ausztriában volt,
1946-december 13-án hazatért.
1947-ZSÓFIA, MESzHART.