Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

BHV Balatoni Hajózási (Nemzeti) Vállalat, 1948-1955

ikonAdatlap
ikonLajstrom
  • Aktív:
    1948-1955
    Ország:
    HU
    Város:
    Budapest/Siófok
    A Balatoni Hajózási Rt.-t 1948 július 1.-től leválasztották a MÁV-tól, és a Közlekedési- és Postaügyi Minisztérium alá rendelték Balatoni Hajózási Nemzeti Vállalat (később Balatoni Hajózási Vállalat) néven.
    A társaság egyszemélyi vezetés alatt állt, közgyűlést nem tartott.
    A siófoki hajózsilip 1947 szeptember 22.-i átadását követően a társaság a dunai forgalomba való bekapcsolódást fontolgatta.
    1949-ben a kormány a BHV-t is kijelölte dunai és tiszai szolgálat ellátására.
    A vállalat 3 részlegből állt:
    - balatoni részlegből, mely a korábbi keretek között fenntartotta a balatoni hajózást,
    - dunai osztályból, mely az MFTR helyett a belvízi forgalmat látta el,
    - hajójavító üzemágból.
    Az 1949-ben államosításra került 30 LE-nél nagyobb teljesítményű motoros hajókból és 100 tonnánál nagyobb uszályokból a vállalat 16 db kis motorhajót (1236 LE) és 39 uszályt (7398 t) kapott. Ebből az általa nem hasznosítható kis motorosok és fahajók egy részét eladta a Magyar Hajófuvarozók Szövetkezetének, a többit 2-3 éven belül selejtezte.
    1950-től megkapta az MFTR-től a MESZHART-apportból kimaradt 10 csavargőzöst és 12 uszályt, a Budapesti Folyammérnöki Hivatal hajóparkját, és 1952-ben a Tiszamenti Vízműépítő Vállalat négy építés alatt álló motorosát és négy kavicsszállító egységét.
    A Balatoni Hajózási Vállallat kapta meg az MFTR Eskü téri hajójavító részlegét, az államosított bajai és visegrádi hajójavító telepeket, és 1952 január 1.-én a FOKA bajai üzemét. 1953-ban a balatonfüredi hajógyárat átadta a Kohó- és Gépipari Minisztériumnak.
    A vállalat a dunai és tiszai viszonylatban útépítésekhez és folyamszabályozáshoz folyami kavicsot és más építési anyagokat, cukorrépát, tüzifát és egyéb árut szállított. A Tiszán Szolnok-Tiszabura, Szeged-Csongrád között tartott fenn menetrendszerű hajójáratot, a Kőrösökön hajó hiányában nem indított járatokat. 1953-ban Ferencváros és Dömsöd között új járatot indított, üzemeltette a főváros tulajdonában álló ferencvárosi kikötőt, egy ideig ellátta a bajai, dunaföldvári hídpótló révátkeléseket, a Dunapentele (Sztálinváros)-Apostag között a városépítők fuvarozását.
    A dunai és a tiszai személyhajózás veszteséggel járt, így az utolsó évet 300 ezer forint mérleghiánnyal zárták. A MESZHART megszűnésével életbe lépett, a hajózás szervezeti átalaktásáról szóló közlekedési és postaügyi miniszteri utasítás a Balatoni Hajózási Vállalatot 1955. január 1.-ével megszűntette, és beolvasztotta az újonnan szervezett MAHART Magyar Hajózási Rt-be.

    forrás: Jankó Béla: A 75 éves magyar állami hajózás története

    Jogelődök
    Jogutódok
  • 1948
    1955

    1955

    Gőzüzemű oldalkerekes személyhajó

    BÁCSKA Épült 1897 DGT Óbudai Hajógyára
    L:57,53m B:13,50m D:1,25m MP:520 LE

    Gőzüzemű csavaros személyhajó

    HELKA Épült 1891 Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár
    L:35,22m D:1,65m MP:80 LE
    ÚTTÖRŐ Épült 1921 Schlick-Nicholson Hajógyár RT
    L:27,18m B:5,20m D:1,50m MP:120 LE
    PAJTÁS Épült 1918 Schlick-Nicholson Hajógyár RT
    L:27,18m B:5,20m D:1,50m MP:2x150 LE
    LV. Épült 1921 Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT
    L:35,80m D:1,65m MP:260 LE
    LIV. Épült 1921 Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT
    L:35,80m D:1,65m MP:260 LE
    KISFALUDY Épült 1909 Danubius Hajó- és Gépgyár RT.
    D:1,35m MP:100 LE
    JÓKAI Épült 1913 DGT Óbudai Hajógyára
    L:28,90m B:4,80m D:1,75m MP:105 LE
    III. Épült 1918 Schlick-Nicholson Hajógyár RT
    L:26,33m D:1,24m MP:120 LE
    IFJUGÁRDA Épült 1920 Schlick-Nicholson Hajógyár RT
    L:27,18m B:5,20m D:1,50m MP:120 LE
    KELÉN Épült 1891 Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár
    L:35,22m B:5,00m D:1,65m MP:80 LE
    XXV. Épült 1901 DGT Óbudai Hajógyára
    D:1,51m Disp:38t MP:80 LE
    ELŐRE Épült 1920 Schlick-Nicholson Hajógyár RT
    L:27,18m B:5,20m D:1,50m

    Motoros személyhajó

    BADACSONY Épült 1947 BHRT Hajóépítő Üzeme
    RÁBA MAN
    SIÓ Épült 1938 BHRT Hajóépítő Üzeme
    Csepel D 613
    CSONGOR Épült 1927 IBUSZ Yachtépítő Telepe
    L:22,75m B:4,95m D:1,75m MP:105 LE
    SZIGLIGET Épült 1927 DGT Óbudai Hajógyára
    MP:200 LE
    DÉLIBÁB Épült 1934 Skoda Hajógyár
    L:26,99m B:5,77m D:1,15m MP:2x85 LE
    TÜNDE Épült 1927 IBUSZ Yachtépítő Telepe
    L:23,64m B:4,81m D:1,93m Disp:64-75,7t
    VÖRÖS CSILLAG Épült 1911 Nicholson Gépgyár RT.
    L:24,36m B:4,72m D:1,32m Disp:77,60t MP:180 LE
    BELOIANNISZ Épült 1952 Balatonfüredi Hajógyár
    L:44,10m B:7,30m D:1,4m MP:450 LE
    TÁTIKA Épült 1938 BHRT Hajóépítő Üzeme
    MP:75 LE

    Átkelőhajó

    FECSKE Épült 1930 IBUSZ Yachtépítő Telepe
    L:12,46m B:3,08m D:0,95m MP:80 LE
    SOLT Épült 1935
    L:14,00m B:2,51m Disp:17,7t

    Motoros komp

    KOMP I. Épült 1928 Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RT
    L:26,26m B:8,42m D:0,80m MP:176 LE

    Gőzüzemű oldalkerekes vontatóhajó

    MÁJUS ELSEJE Épült 1886 G. Siegel Wien
    L:51,64m B:13,20m D:1,30m Disp:120t MP:360 LE
    RÁKOSI MÁTYÁS Épült 1891 Hänisch és Mlady Hajójavító Üzem
    L:59,20m D:1,10m MP:580 LE

    Gőzüzemű csavaros vontatóhajó

    DONGÓ Épült 1886 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. Intézet
    L:14,90m B:3,51m D:1,42m MP:75 LE
    IRÉN Épült 1882 DGT Óbudai Hajógyára
    D:0,90m Disp:47t MP:2x55 LE
    SZATMÁR Épült 1900 Danubius-Schönichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár RT.
    L:28,00m B:5,10m D:0,70m MP:2x40 LE

    Vontató motorhajó

    TOLDI Épült 1944 Apatini Hajógyár
    L:15,6m Disp:26,8t MP:120 LE
    FÁKLYA Épült 1942
    L:17,00m B:3,30m D:1,10m MP:80 LE
    SZIKRA Épült 1946 BHRT Hajóépítő Üzeme
    L:21,10m B:3,80m D:1,29m MP:85 LE
    JUHÁSZ GYULA Épült 1952 Balatonfüredi Hajógyár
    L:18,70m B:4,55m D:0,75m MP:150 LE
    DÓZSA Épült 1900
    DÓZSA GYÖRGY Épült 1930
    L:19,95m B:3,12m MP:60 LE
    GYŐZELEM Épült 1946 BHRT Hajóépítő Üzeme
    L:25,75m B:4,40m D:0,95m MP:2x160 LE
    BRIGÁD Épült 1944 Apatini Hajógyár
    L:18,00m B:3,80m D:0,97m MP:85 LE

    Úszómű

    BHV 700 Épült 1948 BHRT Hajóépítő Üzeme

    Gőzüzemű úszómunkagép

    SZERHAJÓ III. Épült 1927 Balatoni Kikötők m. kir. Felügyelősége
    L:30,45m B:6,88m D:0,47m Disp:64,75 - t MP:18 LE